Překupníci pozemků už z pole stavební parcelu nevykouzlí

| Kateřina Menzelová

Dle současné legislativy nemůže Ředitelství silnic a dálnic až do schválení územního rozhodnutí pozemky nakupovat. Ministerstvo pro místní rozvoj však připravuje novelu, dle níž bude možné nejprve vyvlastnit pozemek a až poté sjednat výkupní cenu.

dálnice v poli

Bleskoví překupníci pozemků versus stát, který jejich aktivitám jen bezmocně přihlíží. Server Aktuálně.cz loni v říjnu upozornil, že spekulanti skoupili na severozápadě Prahy u Suchdola stovky hektarů půdy – v místech, kde by měl v budoucnu vést Pražský okruh. Server upozornil, že "nejaktivnějším" kupujícím je středočeský podnikatel Jan Čonka, který může v lokalitě vlastnit až dvě stě hektarů půdy. Dle odhadů již do parcel investoval 50 milionů korun. Spočítal si, že se mu investice bohatě vrátí. Pokud však projde novela zákona o vyvlastnění, která je v legislativní radě vlády, bude mít Čonka a spol. s tímto druhem podnikání utrum.

Skupovat pozemky v místech, kde dle plánů povede dopravní infrastruktura, je výnosným byznysem. V okolí Suchdola, jak konstatuje Aktuálně.cz, vyšel metr čtvereční orné půdy zhruba na 50 až 100 korun, za stavební parcelu se však už platí mezi třemi až čtyřmi tisíci. Dle současné legislativy je stát proti spekulantům bezbranný. Až do schválení územního rozhodnutí nemůže Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozemky nakupovat. Proto mají spekulanti náskok. A na zpoždění prodělává stát miliardy. Skupování parcel pro Pražský okruh není ani zdaleka výjimečným případem. O pozemky musel stát "bojovat" se soukromníky také při výstavbě dálnic D8, D5 či D11.

Silnice se v Česku staví pomalu a draho. S tímto tvrzením nelze než souhlasit. Jenže schvalovat veškerou vinu na stavební firmy je zavádějícím zjednodušením. Značný podíl na neutěšeném stavu má totiž legislativa. Dle Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR připadá až třetina ceny dálnic na položky, které nesouvisejí se stavebními náklady. Jde o investorskou a projekční přípravu, výkup pozemků a případné soudní spory, ekologická opatření a problémy s občanskými iniciativami.

reklama
reklama