Návod, jak zachránit zadluženou Evropu

| Pavel Kohout

Evropa se finančně hroutí. Její vedoucí představitelé nevědí, co si počít. Jejich aktivity spíše vyvolávají paniku. Ta se již dotkla Itálie, což je příliš velká ekonomika, než aby bylo možné ji zachránit tradičním způsobem: injekcí velkého objemu peněz. Co tedy přichází v úvahu?

ECB

Za prvé si musíme připustit, že Řecko bankrotuje a poté zorganizovat bankrot, aby proběhl řízeně a hladce. Investoři pochopitelně utrpí ztráty, ale nedá se nic dělat, takové jsou trhy. Prostředky ze záchranných fondů budou lépe využity pro rekapitalizaci řeckých bank, které za nic nemohou. Oddlužené Řecko s ozdravenými bankami může začít znovu, lépe a poctivěji.

Řecký bankrot euro nepoloží

Za druhé, skutečná záchrana Řecka vyžaduje opuštění eurozóny a zavedení nové drachmy. Euro je pro tuto zemi příliš tvrdá měna. Pohled na deficit obchodní i platební bilance hovoří jasnou řečí. Slabší měna obnoví konkurenceschopnost, poskytne šanci na hospodářský růst a zvýšení zaměstnanosti. Bankrot Řecka by neznamenal bankrot eura! To je naivní obava laiků a evropských politiků. Euru a zbytku eurozóny by vystoupení Řecka mohlo spíše pomoci.

Za třetí, vyprat špinavé prádlo najednou a totéž provést s Portugalskem. Jistě, nepříjemnost. Je však stále jasnější, že radikální řez by byl méně bolestivý a méně nákladný než dlouhá agonie.

Zadřený trh práce ve Španělsku a italský žonglér

Za čtvrté a za páté je tu Španělsko a Itálie. Tyto dvě země jsou stále zachranitelné. Trpí však poněkud odlišnými problémy. Španělsko po zavedení eura "zázračně" rostlo díky obrovské expanzi úvěrů. Tyto úvěry však nafoukly nemovitostní bublinu. Ekonomika se nachází ve fázi konsolidace bankovního sektoru a počítání ztrát.

Bankovní krize je snad řešitelná – je tu ale velká komplikace: zákoník práce, který zvýhodňuje starší zaměstnance proti mladším a má tak za následek enormně vysokou nezaměstnanost, především mezi čerstvými absolventy.

Kdyby Evropská unie skutečně chtěla pomoci, donutila by Španělsko zrušit zákoník práce.

  • 1
  • 2
reklama
reklama