David Marsh: Němci chtějí Česko bez eura

| Lukáš Kovanda

DAVID MARSH, přední odborník na evropskou ekonomickou integraci, říká: "ČR je klíčovým dodavatelem německé ekonomiky. Umím si představit, že je přáním Němců udržet ČR bez eura, aby česká ekonomika zůstala flexibilní."

David Marsh

Říkáte, že eurozónu čeká nyní kvůli krizi zásadní proměna, jež dá vzniknout její nové podobě. Jak bude vypadat?

Bude odolnější a pružnější. Bude sestávat se zemí, které jsou v poměrně vysoké míře hospodářsky sladěné s Německem. Ze zemí, jež hospodaří s přebytkem běžného účtu, dodržují pravidla fiskálního chování a jsou umírněné ve svých výdajích.

Vyčlení se tedy ono omílané "tvrdé jádro"?

Ano, eurozóna budoucnosti bude trochu jako "německé jádro". To původně existovalo během 70. let, kdy byl založen Evropský monetární systém. Určující pro tento měnový mechanismus, nazývaný "had" (či "Had v tunelu" - pozn. red.), bylo Západní Německo. A obdobné to nejspíše nakonec bude s eurozónou.

A kdy se tak stane?

To neumím říci, ale myslím si, že půjde o pomalý vývoj. Jednotlivé státy totiž budou současnou podobu eurozóny opouštět do značné míry nestejnorodě, různě. První zemí, která eurozónu opustí, bude Řecko. K tomu může dojít již v průběhu nadcházejících dvanácti měsíců. Celkově však podle mě půjde o proces, jenž bude trvat roky. Nebude to žádný "velký třesk".

A co další státy, třeba Portugalsko?

I Portugalsko podle mě nakonec eurozónu opustí. Může uplynout třeba i pět let, než k tomu dojde. Důležité je říci, že pokud dá jakákoli země měnové unii sbohem, stane se tak proto, že to budou chtít její občané. Jedině Řekové sami rozhodnou, zda Řecko unii opustí, jedině Portugalci, zda ji dá sbohem Portugalsko - a tak dále. Když prostě Řecku - či jakékoli jiné zemi - dojdou peníze a nikdo už nebude ochotný Řekům půjčit, řeknou si, že se eura vzdají. Budou muset.

Co se stane pak?

Pochopitelně tím začne složitý proces. Nikdo nenalhává opak. Nenamlouvám si ani to, že máme nějaký recept, nějaký "manuál", jak takový proces realizovat.

reklama
reklama