Evropský paradox: Firmy hledají lidi, ale nezaměstnanost roste

| redakce

Dnešní svět je paradoxní. Nezaměstnanost roste, a přitom firmám chybějí pracovní síly.

Nezaměstnanost ve Španělsku - ilustrační foto

V některých částech světa je bez práce více než čtvrtina mladých lidí mezi 15 a 24 lety. V některých zemích, jako jsou Španělsko a Egypt, je to dokonce více než polovina. Celkem je na světě bez práce 75 milionů mladých lidí. Neznamená to jen obrovskou ztrátu pracovní kapacity, ale i potenciální zdroj sociálního napětí. Japonci už pro "svých" 700 tisíc mladých lidí, kteří fakticky žijí mimo společnost, vymysleli speciální označení hikikomori.

Nejsou lidi

Současně si ale firmy stěžují, že nemají lidi. Manpower, personální agentura s celosvětovou působností, oznámila, že více než třetina zaměstnavatelů na světě má problém obsadit všechny své pracovní pozice. Nedostatek kvalitních pracovníků se neprojevuje jen u elitních oborů, jako je strojírenství, chybí prý i kancelářské síly.

Konzultantská firma McKinsey nedávno představila výsledky svého šetření mezi zaměstnavateli ve vybraných zemích (Spojené státy americké, Brazílie, Velká Británie, Indie, Německo, Mexiko, Maroko, Saúdská Arábie a Turecko). Jen 43 % z nich se domnívá, že jsou na schopni nalézt mezi absolventy dostatek kvalifikovaných pracovníků. Středně velké firmy (50 až 500 zaměstnanců) mívají v průměru 13 neobsazených míst pro lidi po škole, velké pak ještě více.

Co se s tím dá dělat? McKinsey tvrdí, že se vzdělávací systém a požadavky zaměstnavatelů naprosto míjejí. Účinným řešením by tedy bylo dát je dohromady.

Korejský meister

Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je obnovit odborné vzdělávání, které je ve světě (kromě Německa) dlouhodobě otloukánkem vzdělávacího systému. Vlády pumpují peníze do univerzit. Důsledkem je to, že se rodiče a jejich potomci odborným školám či učilištím vyhýbají; šetření McKinsey ukázalo, že mnoho studentů raději volí akademické vzdělání, i když jsou přesvědčeni, že práci jim snáze zajistí řemeslo.

Jak ale lidé z McKinsey poukazují, existují – mimo náš běžný dohled – země, školy a firmy, které učňovské školství "znovuvynalézají". V Jižní Koreji například vzniká síť "mistrovských" škol, které mají vyřešit nedostatek instalatérů či obsluhy strojů, jemuž země čelí. Vláda studentům (říká se jim po německém vzoru meister) hradí ubytování, stravné i školné a snaží se bojovat proti posedlosti akademickými tituly. Jižní Korea má celosvětově jeden z nejvyšších počtů uchazečů o vysokoškolské studium.

Škola hrou: Ve falešné továrně

Technické školy také vytvářejí přesné repliky pracovního prostředí, aby usnadnily propojení teoretické a praktické roviny: TAFE Challenger Institute of Technology v australském Perthu například disponuje plně funkční kopií továrny na zpracování plynu (jen bez plynu). V Egyptě má zase potravinářská a hotelová firma Americana Group program, který studentům umožňuje se polovinu času vzdělávat přímo v Americaně a polovinu trávit ve škole.

Pokračování článku najdete na serveru Finmag.cz

Kde se bude dobře shánět práce v roce 2013? Kde se bude dobře shánět práce v roce 2013? Dluhová krize bude evropské zaměstnavatele dusit i v prvním čtvrtletí 2013. Vyplývá to z dat ...

Zdroj: Finmag.cz

reklama
reklama