Jagdish Bhagwati: Finanční krizi způsobil "zájmový mrak" okolo americké vlády a bank

| Lukáš Kovanda

JAGDISH BHAGWATI, profesor ekonomie na Kolumbijské univerzitě, říká: "Stýskání, že pracovní příležitosti mizí do Asie, je výsledkem zjednodušeného pohledu."

Jagdish Bhagwati

Během krize řádně zesílily hlasy, že jsou volný mezinárodní obchod a globalizace s ním spjatá pro Ameriku, a Západ vůbec, vlastně škodlivé, jelikož vedou k odlivu mnoha pracovních pozic do Asie - třeba Číny či vaší rodné Indie. Co vy na to jako stoupenec volného obchodu?

Nejprve musím říci, že sice jsem zastáncem volného obchodu, ale ne za každou cenu a ne ve všech oblastech. Například jeho rozšíření i na oblast finančních trhů bylo podle mě hrubou chybou, jež také vedla ke globální finanční krizi. Hájila jej však docela vlivná skupina lidí, kterou označuji jako finančnicko-vládní komplex.

Prosím?

Jde o lidi, kteří působili na Wall Street, třeba v bance Goldman Sachs, a pak zamířili do vlády, na ministerstvo financí - či naopak. Všichni se navzájem znají, mluví spolu. Liberalizaci finančních trhů hájili lidé jako třeba můj kolega Robert Rubin (Bhagwati i Rubin jsou členy prestižního think-tanku Council on Foreign Relations - pozn. red.), který působil na nejvyšších postech v Goldman Sachs, pak se stal ministrem financí, aby následně zamířil opět na Wall Street, konkrétně do čela banky Citigroup. Nemyslím si, že by on nebo kdokoli jiný z toho komplexu hájil liberalizaci se špatnými úmysly. Patří to prostě k základní myšlenkové výbavě těchto lidí. Uvažují zkrátka v tom smyslu, že co je dobré pro Goldman Sachs či Citigroup, je dobré pro svět.

Takoví lidé jsou však v administrativě stále. Třeba stávající ministr financí Timothy Geithner je prý Rubinovým chráněncem.

Do budoucna tedy potřebujeme spíše lidi, kteří finančnímu systému také dobře rozumějí, ale nenáleží přímo k onomu komplexu. Třeba ekonom Robert Shiller je dnes považován za muže, který krizi poměrně přesně předpověděl. V předkrizové době však zůstal oslyšen - nepatří totiž mezi členy komplexu.

reklama
reklama