Česko a pomoc eurozóně: Následujme raději Švýcary

| Pavel Kohout

Diskuze kolem Řecka vytěsnily z veřejné pozornosti podstatnější záležitosti. Na Řecko jen připadla role obětního beránka. Záchrana tohoto státu je ve skutečnosti veřejnou ekonomickou popravou. Propaganda se snaží přesvědčit Evropany, že jejich kontinent stojí a padá s rozpočtovou zodpovědností. Kdo neposlechne, bude popraven.

Angela Merkelová a Nicolas Sarkozy

Při vší úctě k Řecku, Evropa má dva větší problémy. V první řadě se jedná o krizovou nerovnováhu mezinárodního obchodu v rámci zemí EU. Při zavádění eura se rádo věřilo, že se vznikem společné měny vznikne jedna velká evropská ekonomika a že vzájemné obchodní a platební bilance ztratí význam. Nestalo se. Nepřestala existovat portugalská ekonomika. Ani ta španělská se nerozpustila ve zbytku eurozóny. Ba ani Francie a Německo, hospodářsky dost blízké státy, nezačaly urychleně konvergovat.

Společná měna prohloubila propast

Obraz, který můžeme pozorovat od zavedení eura, je naopak divergence, vzájemné vzdalování. Státy, které měly před eurem silně zápornou bilanci obchodu a služeb, jsou na tom dnes hůř než dříve. Itálie, Španělsko, Francie, Portugalsko i Řecko – všechny tyto státy ztratily během členství v eurozóně značnou část konkurenceschopnosti.

Německo a Nizozemsko měly v roce 2000 celkovou sumu obchodního přebytku 64 miliard eur; v roce 2011 se jejich obchodní přebytek vyšplhal na neuvěřitelných 250,5 miliardy. Francie, Itálie, Španělsko, Portugalsko a Řecko dosáhly v roce 2011 celkového obchodního schodku 258,8 miliardy eur. Zrcadlově obrácený výsledek.

Tektonický zlom mezi konkurenceschopnou částí eurozóny a jejím zbytkem je mnohem horší problém než pouhé veřejné finance. Veřejné rozpočty jsou řešitelné téma. Divergující obchodní bilance nemají řešení v oboru reálných čísel.

Komu zvoní bailoutová hrana aneb Řecko obětním beránkem Komu zvoní bailoutová hrana aneb Řecko obětním beránkem Evropské autority si nedávnou "pomocí" Řecku jen "umyly ruce". Jejich záchranný balíček totiž není skutečnou ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama