Kalousek & spol. chtějí ekonomice "ruku přivřenou ve dveřích" ještě více poranit aneb zvyšování DPH v době recese

| Lukáš Kovanda

Před necelým čtvrtrokem (16. dubna 2012) jsem psal úvodník s názvem "Kalouskův pomník". Kritizoval jsem v něm ekonomická opatření české vlády a zmínil následující fakt. "Nezapomeňme, že obecně platí následující: čím vyšší daně jsou, tím vyšší je motivace lidí je obcházet - výsledný daňový výběr nemusí být zdaleka takový, jaký si na ministerstvu financí vysnili." Nedávno Kalouskův náměstek Ladislav Minčič před poslanci přiznal, že stát po zvýšení DPH z 10 na 14 % vybírá méně, než očekával.

Miroslav Kalousek a Petr Nečas

"Peníze na běžnou spotřebu se utrácejí v poněkud menší míře, než jsme předpokládali," řekl Minčič doslova. Lidé podle něj nejspíše u věcí, které nutně nepotřebují, nákupy odkládají.

To je tedy objev!

Pravda, můj dubnový text primárně narážel na možnost nejrůznějších "optimalizací" na hraně zákona, k nimž vyšší daně občany vybízejí. V obecné rovině se ovšem vztahoval i na to, co nyní "objevil" pan Minčič.

Ekonomové totiž dobře vědí, že rozhodně neexistuje přímá úměra mezi výší daňové sazby a celkovým daňovým výběrem. Platí totiž úměra jiná, s docela odlišným efektem: čím vyšší je sazba, tím silnější je demotivace lidí daň řádně odvádět či platit, ať už se projeví intenzivnější snahou o "optimalizaci", či údajným "odkládáním nákupů".

Zarážející je však zejména to, že politici se z tohoto "přepočítání" pánů Kalouska, Minčiče & spol. ne a ne poučit. Poslanci z rozpočtového výboru totiž podpořili další zvýšení DPH na 15 a 21 % od příštího roku. Chovají se tedy jako malé děcko, které si přivře ruku ve dveřích, a místo aby táhlo za kliku opačným směrem, v záchvatu bolesti si ruku ještě více zdrtí.

Takto vlády "podporují růst" v Evropské unii!

Snižujeme daně, volá pankáč mezi evropskými ministry financí Snižujeme daně, volá pankáč mezi evropskými ministry financí Evropou se šíří mánie fiskálních úspor, škrtů a zvyšování daní. Ministři financí Evropské unie se ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama