Tak to už je krize: Italové šetří na cyklistických závodech!

| Petr Bušta

Už si nepamatuji, který ekonom byl autorem toho textu v českých novinách, bylo to někdy v zimě. Jeho radikálnost mi však utkvěla. Volně parafrázováno: Je opravdu odpovědné v době finanční krize stavět železniční koridory a dálnice, opravovat památky, divadla a školy, pokud nejsou v havarijním stavu? Budovat nová hřiště, cyklostezky, bazény a podobně?

Settimana Lombarda 2011 - ilustrační foto

Odpůrci pak namítali něco o pracovních místech, infrastruktuře ve vztahu ke konkurenceschopnosti, čerpání evropských dotací, především však, že tak zle ještě není. Namísto toho se doporučovalo například zrušit na pár let řadu sportovních událostí, na něž sponzorsky přispívají firmy a často i veřejné rozpočty.

Pak zase jejich odpůrci argumentovali, že sportovní sponzoring je součást komunikačního mixu a že recese vůbec není špatný čas pro reklamu, především ale, že tak zle ještě není.

Bylo a je zle, cítí Italové

Minulý týden přišla z Itálie zpráva, že v této zemi tak zle už pomalu je. Organizátoři tradičního cyklistického etapového závodu Settimana Lombarda oznámili, že letošní ročník ruší. Aby bylo jasno, jak dramatické rozhodnutí padlo: závod měl proběhnout v termínu 28. srpna až 1. září. Takže ho zařízli, prý jednomyslně, pouhé tři týdny před startem, což je obrovský zásah do osobních, podnikatelských a pracovních plánů tisíců lidí, uvážíme-li například dopady na hotelový a turistický byznys či dopravu. A není to žádný "vesnický přebor", mezi vítěze minulých let se řadí cyklistické hvězdy jako Armstrong, Scarponi či Gesing.

"Již tak obtížná celková hospodářská situace byla ještě umocněna odstoupením některých sponzorů na poslední chvíli," vysvětloval Stefano Civettini, prezident pořadatelské organizace Domus Sports Group. Pak sice své vyjádření šperkoval, že závod s tak bohatou historií si nezaslouží podprůměrný rozpočet a že se organizátoři těší na setkání za rok, ale je jasné, že se podnik zjevně ocitl poblíž finančního dna.

Přitom ještě loni patřily mezi jeho sponzory a partnery firmy jako Lamborghini, Pigna, Banca Popolare di Bergamo, C.R.S. Impianti, Škoda Auto, to vše s podporou italských provincií a měst Bergamo a Brescia, regionu Lombardie, televizního konglomerátu RAI, Světové cyklistické unie či italského olympijského výboru. S takovou podporou a tradicí, navíc v zemi, kde je cyklistika tak populární, by se zrušení závodu Settimana Lombarda dalo přirovnat třeba ke zrušení Velké pardubické u nás.

Pokračování článku najdete na serveru Českápozice.cz

reklama
reklama