Fiscal cliff: Bude fiskální útes dalším Y2K?

| redakce

Ekonomové, politici i "obyčejní lidé" především ve Spojených státech s obavami vyhlížejí konec roku 2012, kdy má v americké ekonomice skončit řada daňových úlev a bude se blížit nové kolo jednání o dluhovém stropu. Takzvaný fiskální útes je velkým mediálním tématem. Mluví se o 3 až 5 procentních bodech HDP USA, které jsou v sázce. Ekonom z UBS Drew Matus se zamýšlí nad tím, zda není hysterie okolo fiskálního útesu podobná jako před 12 lety strach z příchodu roku 2000 a dopadu změny letopočty na počítačové systémy.

Matus upozorňuje, že dlouho očekávané katastrofy většinou svými dopady nenaplní ty nejčernější scénáře, pokud se jejich důvodům někdo včas věnuje. Pesimisté se bojí konce roku, kdy se má americká ekonomika zřítit z fiskálního útesu.

Jak ovšem tvrdí analytik z UBS, pesimistický názor vychází z toho, že se američtí politici po listopadových volbách nebudou schopni dohodnout vůbec na ničem. "My naopak věříme, že se vítězná strana může stát daleko akceschopnější a prosadit v Kongresu alespoň některá opatření, která nejhoršímu scénáři zabrání," napsal Matus ve zprávě klientům UBS.

Politici podle něho navíc vědí, že běžné Američany mnohem více trápí reálná ekonomika než poněkud abstraktní problém rozpočtového deficitu. Pokud se tedy politici zaměří na problémy, které se dotýkají spotřebitelů (daně), neměl by být dopad konce roku na americkou ekonomiku tak drtivý, jak se obávají pesimisté.

Jak řešit volatilitu, když se blíží strašidelný konec roku a americký fiskální útes? Jak řešit volatilitu, když se blíží strašidelný konec roku a americký fiskální útes? Zhruba rok poté, co byl agenturou S&P snížen Spojeným státům rating, volatilita ustoupila, ale na ...

Christine Lagardeová: "Fiskální útes" v USA je větším rizikem než dluhová krize v Evropě Christine Lagardeová: "Fiskální útes" v USA je větším rizikem než dluhová krize v Evropě Dluhopisový trh v Evropě je důležitým tématem, je ovšem potřeba uvažovat v dlouhodobém horizontu. V ...

Zdroj: UBS

reklama
reklama