Ekonomika vs. měnové války: Kdo má rád slabý dolar?

| Tomáš Hart

Oslabování amerického dolaru většinu amerických firem a investorů příliš netrápí. S opatrnými americkými spotřebiteli a omezenou vládní poptávkou se totiž na americkém trhu moc příležitostí k růstu nenabízí, a tak se zraky manažerů upírají především k rozvíjejícím se trhům.

Hořící dolary

Příležitosti pro americký export

To vzhledem k velikosti USA a amerických firem znamená především soustředění se na Čínu a Indii, kde rostoucí střední třída do světového spotřebního koše přidává biliony dolarů ročně, a firmy z USA chtějí z tohoto koláče získat co největší díl.

Dalším cílem je stále častěji Afrika, kde se po dlouhých desetiletích objevuje stabilní ekonomický růst. Díky postupujícím tržním reformám se tam zlepšuje i prostředí pro investory.

Poklesu hodnoty dolaru nahrává i měnová politika Fedu, jehož rozvaha se od doby ekonomické krize rozrostla ze 700 miliard na 2,7 bilionu dolarů. Ani náznaky z posledních dnů navíc zatím nic nemění na tom, že Fed s nákupy cenných papírů bude pokračovat. Do ekonomiky se tak dostane další velké množství dolarů.

Měnové války: V čele kritiků USA je Brazílie

Jiné země tento vývoj sledují s podezřením, protože slabý americký dolar podporuje poptávku po americkém zboží. Již se stává tradicí, že například Brazílie vždy, když dolar výrazněji oslabí, mluví o americké měnové válce.

Slabý dolar vyhovuje také hotelům a restauracím, turisté se totiž v Americe cítí bohatší a více utrácejí.

Pro americké zaměstnance ale slabý dolar příliš radosti neznamená. Stagnují mzdy a vyšší inflace snižuje reálnou hodnotu platů. Na druhou stranu ale Američané mají práci, což hodnotí jako výhodu oproti Evropě, kde silné euro naopak komplikuje život vývozcům.

Fed není jednotný, QE může skončit během roku 2013. Dolar se raduje, akcie váhají Fed není jednotný, QE může skončit během roku 2013. Dolar se raduje, akcie váhají Akciový trh byl ve čtvrtek večer poněkud zneklidněn zmínkou o diskuzi o ukončení kvantitativního uvolňování, ...

reklama
reklama