Recept na firemní úspěch: Nespoléhat na manažery a nezacpávat pusu zaměstnancům štědrými benefity

| Jana Drlíková

Šťastní zaměstnanci zvyšují produktivitu, zisk a růst společnosti. "Lidé nevěří vašim slovům, ale činům. Pokud chcete zaměstnance motivovat, nemluvte, ale jednejte," říká marketingový odborník Isaac Getz.

Isaac Getz

Společnost IKEA, která vyznává firemní kulturu založenou na svobodě v práci, se snaží "vytvářet štěstí, a až pak peníze". Tím se řídí i další "svobodná firma", americký internetový prodejce obuvi Zappos. Patří k rostoucímu počtu firem ve světě, které se začínají zaměřovat na štěstí svých zaměstnanců i zákazníků. Díky tomu se jejich finanční výsledky výrazně zlepšují.

Mezi přední odborníky na firemní marketing patří Isaac Getz, který přednáší na ESCP Europe Business School či na Cornell University. Společně se novinářem Brianem Carneyem z deníku Wall Street Journal přichází v jejich "bibli svobody", knize s názvem Svoboda v práci, s receptem, dle nějž je potřeba nechat zaměstnance dělat, co chtějí, a tím zvýšit produktivitu, zisk a růst společnosti. Tento recept lze sice vnímat jako marketingový tah, ale Isaac Getz na tom vybudoval svou teorii svobody v práci.

Jak svobodu v práci zavést?

Naslouchejte zaměstnancům. To je klíčové. Vytvořte prostředí, ve kterém se budou zaměstnanci cítit rovnocenní. Otevřeně a aktivně vysvětlujte firemní vizi, aby ji lidé začali považovat za vlastní. Zaměstnanci pak budou pracovat ne proto, že jsou upláceni různými benefity, ale proto, že je práce bude bavit a naplňovat. Prostě dejte svým zaměstnancům volnost a naslouchejte jim. Výměnou pak ze sebe zpravidla vydají maximum, a navíc se u toho i dobře pobaví.

Proč je svoboda v práci důležitá?

První důvod je ekonomický. Zjistil jsem, že svobodné firmy jsou výkonnější. Většina dnešních firem zbytečně utrácí. Například, chybí vám ve skladu dva balíky papíru. V klasické firmě potřebujete povolení, podpisy a nějakou zmocněnou osobu, která je za zásobování odpovědná. Ale nepřevyšují náklady na tato pravidla cenu oněch dvou balíků?

Ve svobodné firmě žádné procedury podstupovat nemusíte. Když si někdo vezme ze skladu poslední balík, automaticky objedná další. Nepotřebujete armádu zmocněnců.

A druhý důvod?

Lidský faktor. Ve většině firem jsou lidé různě omezováni. Proto nemají pocit, že mají nad svými pracovními životy kontrolu. To vede ke stresu, únavě a znechucení. Podle výzkumů je pouhých 27 procent zaměstnanců aktivně zapojeno do pracovního procesu. Celých 59 procent lidí v zaměstnání nic moc nedělá, 14 procent se dokonce práci snaží sabotovat.

Těch 59 procent přichází do práce vykonat dvě věci - přijít a odejít. Pracují jen pro výplatní pásku. Dnes to ve firmách funguje tak, že když chcete motivovat zaměstnance k většímu výkonu, slibujete dvě sekretářky, větší auto, vyšší plat. Tím ho uplácíte, ale nezvyšujete jeho motivaci k práci. A tomu se dnes říká management.

Proč by však lidé neměli pracovat rádi? Proč by je práce neměla bavit? Proč by jejich skutečný život měl začínat až po práci? Pokud máte v práci příjemné prostředí a dokážete zaměstnancům zprostředkovat firemní vizi, nebudete je muset motivovat vyšším platem či benefity.

  • 1
  • 2
reklama
reklama