Indikátor nad všechny ostatní: Spotřebitel

| redakce

K hrstce padajících hvězd se po minulém týdnu přidala další dvě slavná jména: Nokia a Sony. Podle Financial Times jde o ukázkové případy toho, že když management "zaspí" a ignoruje moderní trendy, může i obří impérium postihnout strmý pád. Konečný ortel nad nimi vyřkli spotřebitelé.

Apple vs. Nokia

Vzestup a pád Nokie a Sony

Selhání Nokie se nejspíš dostane do učebnic byznysu. Ze světově páté nejhodnotnější značky v roce 2006 s tržní kapitalizací 100 miliard eur (2007) její hodnota dodnes klesla o téměř 90 % na 12 miliard. Kdo si dnes bude chtít pořídit módní telefon, jistě nesáhne po Nokii.

U Sony je sestup neméně dramatický. Věhlasný výrobce nejkvalitnější elektroniky na světě se dostal do stádia, kdy uvažuje o zastavení produkce. Jeho akcie ztratily 90 % hodnoty z roku 2007 a pokračují v poklesu i letos, kdy od začátku roku přišly o 10 %.

Oběma firmám je společné to, že přehlížely signály od svých zákazníků. V roce 2006 bylo postavení Nokie asi tak "neohrozitelné", jako je dnes pozice Applu. Užívala si dominantního tržního podílu na rostoucím trhu, dvojnásobných marží oproti nejbližšímu konkurentovi (Motorole) a měla tolik peněz na další vývoj, že mohla smést konkurenci ze stolu.

Co se stalo?

Ani rezervy vám nepomohou, když budete slepí k tomu, co se děje na trhu. Apple, okrajový dodavatel hardwaru, nebyl ničím, z čeho by si měla Nokia dělat vrásky. Ignorovala ovšem rostoucí počet mobilních aplikací, což byl zásadní kámen úrazu. Když jejich počet překonal 100 tisíc, Nokia procitla, ale již bylo příliš pozdě. Apple zcela změnil význam a způsob využívání mobilních telefonů.

Zastavit zkázu snad může už jen Nokia Lumia 900, ne ovšem s tím, že za 99 dolarů dostanete k nákupu bonus 100 dolarů na volání. Zatěžkávací zkouškou pro ni bude rychlost, s jakou dokáže navnadit vývojáře aplikací.

Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku? Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku? Ach, ty slavné chvíle Kodaku. Na vrcholu svého úspěchu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama