Solární energie: Začíná sezóna. Na které akcie vsadit?

| Andrej Rády

Solární energie, resp. schopnost lidí ji zachytit a využít pro výrobu elektřiny, slaví čtyřicetiny. Během probíhající výsledkové sezóny se oči investorů, kteří sázejí na alternativní zdroje energie, budou upírat mimo jiné na velké firmy působící v této oblasti.

Index firem operujících v oboru solární energie

Stalo se již zvykem, že firmy vyrábějící energii "ze slunce" během výsledkové sezóny překvapují. "Vždy se objeví nějaká zklamání – problém s odběrateli, nedostatečná kapacita, vyšší ceny vstupů, zkrátka cokoli," upozorňuje analytička Christine Hersey z Wedbush Securities.

Letos k tomu přičtěte ještě možné ztráty způsobené měnovými pohyby na páru EURUSD.

JA Solar, Evergreen Solar a Canadian Solar však již letos oznámily vyšší dodávky energie v 1. čtvrtletí, než odhadovali analytici. Poptávka po slunečních elektrárnách v Německu překonává i ty nejdivočejší odhady. Že by nás tedy čekala spíše výsledková sezóna "zalitá sluncem"?

Ziskovost solárního odvětví - sázka pro drobné investory

"Solární akcie" jsou velice volatilní, stačí jen malá zmínka o nepříznivém vývoji marží a investoři dávají ruce pryč. To se stalo během poslední výsledkové sezóny, kdy byla očekávání zisků velice optimistická, ovšem výhled marží způsobil převážně výprodej solárních titulů.

First Solar

First Solar

Konsensuální odhad zisku: 1,64 USD na akcii

Zisk za 4Q09: 1,65 USD na akcii (očekávání trhu 1,52 USD překonáno o 8,6 %)

Denní pohyb ceny akcie po oznámení posledních výsledků: -10,29 USD

Nejnižší cena akcie od posledních výsledků: 98,71 USD (25. 2.)

Nejvyšší cena akcie od posledních výsledků: 139,46 USD (15. 4.)

V posledních dvou čtvrtletích firma obstála na úrovni tržeb, ovšem zklamaly ji marže. Stane se totéž po oznámení výsledků hospodaření za 1. kvartál? Někteří analytici si myslí, že poslední růsty ceny akcií firmy již zahrnují optimistická očekávání výsledků této největší americké firmy ze sektoru solární energetiky.

First Solar tak může překvapit jedině vyššími prodejními cenami. Pokud jde totiž o růst, firma odložila otevírání nových provozů na rok 2011, a proto možná letos již "nemá čeho dosáhnout".

Příjemně překvapit může také jakékoli případné snížení slev, které firma poskytuje, aby se prodávaly její solární panely. Ve 4. kvartálu loňského roku poskytla německým zákazníkům slevy 57 milionů dolarů.

reklama
reklama