Boj o cenu zlata

| Jan Dvořák

Pokud jde o trh zlata, jsme svědky bitvy vedené zbraněmi nejtěžšího kalibru. Celé je to součástí globální finanční války, která trvá řadu let a v poslední době se čím dál více stupňuje. V její první (a poměrně klidné) části – řekněme do roku 2008 – šlo o to, aby cena zlata vzrostla o desítky procent. Nyní se tato bitva přesunula do druhé fáze - hraje se o nadvládu nad stanovováním ceny zlata.

Zlaté cihly

Jedna strana (Fed, významné americké banky vedené JPMorgan a další – vždyť 2 banky kontrolují více než 90 % derivátových obchodů se zlatem) preferuje cenu stanovenou při obchodování s "papírovým" zlatem (deriváty, ETF), druhá strana (Čína, Rusko, země Perského zálivu a další) pak se zlatem fyzickým.

Papír měl navrch

Ještě před pár lety měla strana preferující cenu stanovenou na základě "papírového" zlata výrazně navrch. Trhy zajímalo to, jak se obchodují deriváty, kolik se prodalo ETF a podobně. Protože mají významné short pozice, snaží se dostat cenu zlata co nejníže, aby mohli tyto pozice uzavírat.

Pokud nevěříte, že se někdo snaží srazit cenu zlata co nejníže, schválně se podívejte na poslední týdny, kolik bylo případů, kdy zlato spadlo v řádu sekund jako kámen. To není běžné chování trhu, navíc se v poslední době vyskytuje relativně často.

Nutno podotknout, že významného úspěchu v této bitvě dosáhla "papírová" strana i relativně nedávno, kdy se jí podařilo ubránit zprovoznění nové čínské burzy drahých kovů Pan Asian Gold Exchange, což měla být velká konkurence Londýnu, s tím, že by veškeré zde realizované obchody měly být podloženy fyzickým zlatem.

Celkově však poslední dobou podle všeho "papírová" strana ztrácí půdu pod nohama. Pokud tomu tak je, v horizontu roku či dvou můžeme být svědky systémové změny na trhu zlata se značným dopadem na jeho cenu. Výsledkem jakéhokoli vyvolaného propadu ceny je jen růst poptávky. Země jako Čína a Rusko podle všeho využívají jakéhokoli většího propadu k nákupům, navíc často nezveřejněným. Navíc nezapomeňte, že Německo se chystá stahovat fyzické zlato ze zahraničí.

  • 1
  • 2
reklama
reklama