5 způsobů jak úspěšně připravit portfolio na rok 2010

| Tomáš Poděbrad

Pohyb akciového trhu je tento rok velice rychlý. Mnoho investorů proto promeškalo příležitost k nákupu levných cyklických akcií a místo toho se zaměřilo na defenzivní tituly. Spíš než litovat promarněné šance, je vhodné si dobře připravit portfolio na rok 2010.

To znamená – vložit peníze na takové pozice, které už teď zaručují téměř jisté zisky. Mnoho expertů ovšem varuje, že světová ekonomická situace není tak růžová, jak si mnoho analytiků představovalo. Alec Zouny, stratég pro Standard & Poor, dodává: „Proč se bát pomalého zotavování. To přece nebude pro nikoho šok. Nemusíme se dokonce bát ani pomalého nástupu spotřebitelské důvěry. To, že o tom všichni dokola mluví, ještě neznamená, že na to trhy reagují.“

Akcie velkých amerických společností

Jak se akciový trh pomalu dostával z té nejhorší krize a akcie jednotlivých společností začaly strmě růst, investoři začali tyto pozice opouštět a uchýlili se k méně rizikovým aktivům. Během října tak odteklo jen z akciového trhu ve Spojených státech kolem 15 miliard dolarů. Naopak téměř 60 miliard dolarů vložili investoři do méně rizikových dluhopisových fondů.

V nadcházejícím roce je dobré zaměřit svojí pozornost na akcie velkých amerických společností, které podnikají po celém světě (především slabší dolar zvyšuje profit, takže po přepočítání zisků a tržeb z cizí měny na USD jsou zahraničních pobočky hnacím motorem pro americké „matky“), a především ty, které jsou na americkém trhu lídrem ve svém odvětví. Aby stálo za to koupit akcie těchto firem, je lepší se orientovat také podle dividendového výnosu - ten by neměl klesnout pod 2 procenta. Z řady takových společností jsou analytiky doporučovány především:

Target, Tiffany, 3M, General Electric, Google, Apple, Hewlett-Packard

Mladé trhy

Jak rozvinuté, tak mladé trhy se z krize dostávají mnohem rychleji než Spojené státy. Průměrný fond z Latinské Ameriky si v průběhu roku 2009 připsal kolem 100 procent. Paul Nolte, ředitel investičního fondu Hinsdale Associates, drží více než polovinu portfolia svých klientů právě na zahraničních trzích. „Příležitosti jsou v zahraničí stále lepší než například ve Spojených státech.“

  • 1
  • 2
reklama
reklama