Spekulace na pokles

| redakce

Bezohlední spekulanti na pokles ženou dolů ceny akcií, mohou dokonce firmu zničit a způsobit ztráty ostatním "nevinným" investorům. I takový mediální obraz provází ty, kdo umějí vydělat na poklesu cen.

Ve skutečnosti není nic nemorálního ani nefér na tom, vsadit si na to, že se domníváte, že daná akcie je předražená a cena může klesnout. Časopis Barron`s to přirovnává ke sportovním sázkám. Není nic špatného vsadit si na prohru týmu, o němž se domníváte, že je slabší. Navíc strategie, která dokáže vydělat na poklesu, dokázala v uplynulých minimálně dvou letech přinést zisk.

Psychologie trhu

Proč tuto strategii nevyužívá více investorů? Z pohledu psychologie jsou investoři "automaticky" nastaveni na růst, zejména dlouhodobý, a spíše je jim vlastní využít poklesy k levnějším nákupům.

Dalším podstatným faktem je to, strategie "short" je považována obecně za rizikovou. U nakoupených akcií je ztráta limitována zaplacenou cenou, u spekulací na pokles je však ztráta teoreticky neomezená, protože cena akcií může růst stále vzhůru a short pozici je potřeba pokrýt zpětným nákupem. V takovém případě to může být za několikanásobek původní ceny.

Z pozice manažerů jsou spekulanti na pokles snadným viníkem, na kterého mohou ukázat v případě poklesu ceny akcie. Pro manažery je totiž tou správnou vizitkou rostoucí cena akcií. I když je cena nadhodnocená, manažer ji brání jako výsledek své dobré práce. Spekulanti na pokles v tomto případě přispívají k celému procesu spíše pozitivně, mohou odhalovat přemrštěné ceny.

Jak funguje short

Princip je opačný než u spekulace na růst. Akcii tedy prodáte, například za 1 000 Kč, váš příjem je v tuto chvíli 1 000 Kč a počkáte, až cena na trhu klesne. Poté ji koupíte zpět, například za 800 Kč, to je váš výdaj a rozdíl 200 Kč za akcie představuje váš zisk. Od spekulace na růst vás odlišuje především to, že akcii, kterou chcete prodat, nevlastníte. Půjčíte si ji od obchodníka, a až ji koupíte zpět, tak mu ji vrátíte.

Za to platíte poplatek za zapůjčení akcie. "Poplatky však nejsou velké a nepředstavují výrazný náklad," říká Richard Koza, portfoliomanažer společnosti Atwel International.

  • 1
  • 2
reklama
reklama