Rusko zůstává atraktivní investicí

| Douglas Helfer

Ve srovnání s ostatními rozvíjejícími se trhy je Rusko stále levné. Jsou zde společnosti s relativně dobrým oceněním a některé z nich vypadají z růstové perspektivy velmi zajímavě.

Index MSCI Russia 10/40 ztratil mezi květnem a listopadem loňského roku 80 %. Od té doby však již dokázal přidat 88 %. Ruský trh se stále obchoduje na méně než 10ti násobku ziskovosti (P/E). Pro porovnání, průměrná hodnota ukazatele P/E globálních rozvíjejících se trhů je 15.

P/E ratio

Udává, kolik jsou investoři ochotni platit za jednotku zisku.

Ruský index MSCI 10/40 od začátku roku 2008

Rusko začíná lákat zahraniční investory

Ve srovnání s ostatními rozvíjejícími se trhy se nyní ruský trh obchoduje s diskontem 30 - 40 % a ten se velmi snadno může snížit o polovinu, tedy na 15.20%. Jednou z příčin této slevy je rezervovanost zahraničních investorů vůči ruskému trhu, a to z důvodu politického rizika a obav z nekvalitního vedení společností. Nicméně i přes ruskou, občas zamlženou politickou scénu začínají zahraniční investoři své investice do této země postupně zvyšovat.

Podle zpráv z médií plánuje letos McDonald’s investovat 120 milionů USD a rozšířit své operace v Rusku. Coca Cola se chystá na ruském trhu investovat 1,2 miliard USD v příštích 3 - 5 letech, jak se objevilo v ruských novinách v únoru. Je vidět, že u investorů převažují příležitosti nad rizikem.

Jak vidí Rusko ostatní

Analytik ze Citi, Andrew Howell, potvrzuje, že mnoho investorů nahlíží v nynějších měsících na Rusko podstatně méně negativně než začátkem roku.

Také odborník na rozvíjející se trhy Mark Mobius, šéf Templeton Asset Management, 8. června řekl, že ruské akcie vypadají velmi podhodnoceně. Ekonomické problémy Ruska - jako 10% nezaměstnanost, 13% inflace a možnost hospodářského poklesu o 6 % - by, podle Mobiuse, měly mít na trh pouze krátkodobý vliv.

Perspektivní obory

Lednová devalvace rublu je také pozitivní, když podpořila ruské vývozce a posílila ruské spotřebitelské společnosti. Import trendového luxusního zboží jako „high end“ kosmetika se nyní stává pro mnoho Rusů cenově nedostupná, z čehož budou těžit společnosti nabízející domácí alternativy.

Dobré vyhlídky mají také ruské potravinářské maloobchody, které se nyní obchodují na 15ti násobku zisků a nabízejí 30-ti % roční růst ziskovosti. Pro srovnání, čínské potravinářské společnosti mají ocenění okolo 25 - 30ti násobku ziskovosti.

„Low end“ trh s tzv. levnými produkty je také zajímavý. Právě spotřebitelský sektor patří k mým oblíbeným, a to zejména společnosti, které vyrábí a distribuují vodku, společně s kosmetickými firmami, využívajícími distribuční model Avonu. Také telekomunikační společnosti by mohly být silnou volbou, když penetrace v širokopásmových internetových službách činí pouhých 8 %.Podle mě je však taktické podvažovat veřejné služby, z důvodu odložení rozhodnutí o zvyšování tarifů.

V dlouhodobém horizontu zůstávám pozitivní. Rusko zažívá masivní investice do výroby elektrické energie a odvětví veřejných služeb se nyní obchodují s obrovskými diskonty v porovnání se společnostmi ze své srovnávací skupiny.

reklama
reklama