10 žertonomických indikátorů krize

| Andrej Rády

Odhady vývoje ekonomiky nemusejí být vždy složité a nesrozumitelně. Dokonce vás mohou pobavit. Příkladem může být teorie o rtěnkách a sukních. Podle ní si ženy kupují levné rtěnky tehdy, když nemají na nové šaty.

Navíc dámy v dobré náladě získávají sebevědomí, a ukazují nohy. To znamená zmalovaná a zahalená móda signalizuje pád akcií, naopak popularita minisukní souvisí s růstem akcií.

Stačí si vzpomenout na Twiggy a její minišaty v 60. letech, a následné prodloužení střihů a ekonomické oslabení v letech sedmdesátých.

V čistírnách jsou plné stojany hotových zakázek, lidé si dávají na čas s placením, i když celkově chodí méně. Prodává se více kosmetiky, což znamená, že lidé už jsou z nejhoršího venku a začínají znovu utrácet za luxus. Najdeme ještě mnoho dalších signálů stavu současné ekonomiky.

1. Nacpaná kina

Pětkrát z posledních sedmi recesí se ve Spojených státech zvýšil prodej vstupenek. Nový Star Trek vydělal letos v květnu přes 200 milionů dolarů. Podle americké asociace majitelů kin se v prvním čtvrtletí zvýšil prodej vstupenek meziročně o 9 procent.

Že by lepší filmy? Nové filmové superstar? Podle majitelů kin chodí lidé na filmy proto, že je to jedna z posledních věcí, které nemůžete dělat doma, a přitom nejsou předražené. Takže až nebudou v kinec fronty, běžte koupit akcie.

2. Ruce od hlíny

Podle posledních dat si v Americe vlastní ovoce a zeleninu pěstuje čím dál více lidí. Zahrádkaření je příjemná kratochvíle, příležitost k relaxaci a zábavě.

Ovšem 54 procent amerických pěstitelů uvádí, že je pro ně důležité, kolik ušetří za nákupy v potravinách. Takže ruce od hlíny a hnojivo na kalhotách znamenají nebezpečí pro akcie.

3. První rande

Společné neštěstí je lidem útěchou. A o špatné zprávy v během krize není nouze. Seznamovací web Match.com zaznamenal loni v posledním čtvrtletí zvýšenou aktivitu, bylo to z pohledu seznamky nejaktivnější čtvrtletí za posledních sedm let. A Lehman Brothers padla 15. září 2008...

Podobný vývoj zaznamenaly seznamovací servery po teroristických útocích 11. září 2001. Lidé hledají v krizi někoho, komu by si mohli postěžovat, sdílet s ním starosti, nebo na finanční problémy zkrátka zapomenout.

Když se loni v listopadu Dow podíval na svá pětiletá minima, seznamovací server Match.com zažil druhý nejbouřlivější víkend roku.

reklama
reklama