Sázka na akcie nadnárodních společností

| Vladimír Hobza

Není žádným tajemstvím, že Coca-Cola prodává více nápojů v zahraničí než v USA. Méně se však ví, že Caterpillar exportuje do zahraničí více 400tunových těžebních strojů, než kolik jich prodá v USA. Colgate Palmolive prodává v Latinské Americe více kosmetických přípravků než ve Spojených státech. A tyto firmy nejsou výjimkou. Řada investorů si uvědomuje, že se tak může podílet na růstech trhů mimo Ameriku, když budoucnost v USA je poněkud nejistá, zatímco ostatní ekonomiky rostou.

Společnosti zahrnuté v indexu S&P 500 vykázaly 48 procent obratu mimo USA.

Nikoho nepřekvapí, že růst zisků v zahraničí se odráží také v růstu cen akcií. Společnosti s více než polovinou tržeb mimo USA vzrostly v roce 2009 o 56 procent, což je více než dvojnásobek v porovnání se společnosti působícími jen v USA (dle výzkumu firmy Bespoke Investment Group).

Experti předpokládají, že tento trend bude pokračovat. "Očekává se, že v Americe bude ekonomické oživení pomalejší než ve zbytku světa," říká Jeremy Zirin, hlavní stratég z divize správy majetku investiční banky UBS. Americké společnosti s expozicí v zahraničí tak považuje za výhodnou investici.

Investování do společností působících v zahraničí s sebou samozřejmě přináší také rizika – dolar může dál posilovat, a ukrojit tak zisky, které společnosti převádějí z eura či jiných cizích měn. V zemích jako Rusko nebo Venezuela hrozí také politická rizika, například nestabilní a těžko předvídatelný přístup místních vlád.

Přesto se většina investorů shodne, že z dlouhodobého hlediska je dobré mít investice rozloženy v mezinárodním prostředí.

Uvádíme pět růstových společností, které mají většinu svých příjmů ze zahraničí.

expeditors

Estée Lauder Cos.

Výrobce kosmetiky působící pod značkami Clinique a M.A.C. začal prodávat své produkty na čínském trhu, kde inzeroval v luxusních kosmetických časopisech. Vstup na nové trhy výrazně přispěl k rychlému růstu.

Ačkoliv je pro Estée Lauder Japonsko největším zahraničním trhem, Čína roste daleko rychleji. Číňané mají totiž čím dál více peněz a času věnovat se svému zevnějšku. Výzkum Euromonitoru očekává růst čínského kosmetického trhu z 18 miliard USD v roce 2008 na 25 miliard USD v roce 2013. Estée Lauder má v tomto regionu velmi vysoké ziskové marže.

Firma byla celá léta řízena rodinou Lauderových. Nyní má nového ředitele Fabrizia Freda, bývalého zaměstnance Procter & Gamble. Ten už prodal ztrátovou značku Prescriptives a zaměřil se na omezování nákladů.

Správci investičních fondů říkají, že výsledky začínají být vidět, když v prvním čtvrtletí vzrostly ziskové marže meziročně o 5 procent. "Přidejte k tomu ještě nevyužitý potenciál asijských trhů," doplňuje vějíř argumentů pro nákup akcií Estée Lauder Brent Lium, manažer fondu AIM Capital Development.

estee

Expeditors International of Washington

Společnost začínala v Seattlu otevřením malé kanceláře pro firmy přepravující zboží z Asie na západní pobřeží USA. O tři desetiletí později je Expeditors International jedna z největších světových zasilatelských firem se slibným zastoupením v nejrychleji rostoucích ekonomikách.

Narozdíl od ostatních přepravních firem nevlastní Expeditors žádné lodě, letadla či vlaky. Slouží pouze jako zasiletel pro cargo. Společnost je téměř výhradně globálním hráčem s 80 procenty obratu v zahraničí. Celých 60 procent připadá na země BRIC - Brazílii, Rusko, Indii a Čínu. Od roku 2000 se ztrojnásobil obrat a zisky vzrostly čtyřikrát.

Expeditors nejsou imunní vůči výkyvům ekonomiky, proto tato firma vykázala dva čtvrtletní poklesy zisku. Naopak na oživení by měla společnost profitovat. Rick Paterson, dopravní analytik z UBS, předpokládá, že společnost bude krátkodobě muset platit vyšší ceny za místo v letadlech a na lodích, protože hodně firem myní doplňuje zásoby.

V dlouhodobém horizontu cítí analytici růstový potenciál. Se svými 29 pobočkami v Číně má firma možnost chopit se příležitostí na asijské trhu.

reklama
reklama