Proč to s býčím trhem není tak jasné?

| Andrej Rády

Je nepochybné, že vítězi posledního roku jsou býci. Ať byly důvody růstu jakékoli, kdo vsadil na akcie, ten zkrátka vydělal. A vydělal pořádně. Podle některých analytiků však existuje řada důvodů, proč může být poslední rok pouze vzepjetím v rámci dlouhodobějšího medvědího trendu. Některé z těchto důvodů uvádíme.

Nejasnost okolo býčího trhu

Dluhy klepou na dveře

Hodně se diskutuje o zadlužení Řecka. Přitom však už v dubnu a květnu bude v Evropě splatných zhruba 20 miliard eur v korporátních dluhopisech. A tyto dluhy nejsou omezeny žádnými hranicemi. Kevin Cassidy, analytik Moody's, upozorňuje na to, že v dohledné době bude splatných zhruba 700 miliard dolarů firemních dluhů. A tato lavina na "kreditní hoře" se sbírá a hrozí zavalením finančního trhu možná už v roce 2012. Všem je jasné, že přesun rizika z firemních do státních pokladen problém nevyřeší.

Zdravotnická reforma v USA – další zátěž

Nová legislativa, která prošla ve Spojených státech, může zatížit americký rozpočet dalšími stovkami miliard. Tuto díru mohou zalepit jedině vyšší daně nebo utahování opasků. Ani jedno z těchto opatření nehovoří pro další rychlý růst trhu, naopak obojí omezí už tak velice křehkou osobní spotřebu. A to vše v době, kdy jsou světové trhy rekordně provázané.

Hrozící sociální nepokoje

Nálada ve společnosti je přinejmenším nejasná a mlhavá, a to je optimistický pohled na věc. Svět se čím dál více dělí na ty, kteří mají, a kteří nemají, bohaté a chudé, spokojené a strádající. V některých částech světa může ekonomická nerovnost hrozit až rozdmýcháním vážného konfliktu.

Pýcha (předchází pád?)

Jakoby se svět neuměl poučit. Index volatility VIX je velice nízko, investoři se tedy nebojí investovat do akcií. Rizikové prémie jsou zpátky na úrovních z června 2008, tedy doby jen několik měsíců před začátkem finanční krize.

Protekcionismus

Ať se nám to líbí, nebo se snažíme protestovat, státy nejsou přes pokračující globalizaci zcela nestranné a otevřené. Stačí si představit, co se skrývá za uvedenými dvojicemi pojmů – Čína-Google, USA-Toyota, EU-Řecko.

  • 1
  • 2
reklama
reklama