3 kontroverzní akcie. Analytici se neshodují

| Tomáš Poděbrad

Akciový trh je do značné míry závislý na neshodě. Koneckonců každý nákup akcií je na druhé straně prodejem. Nicméně když se neshody ohledně vývoje jednotlivých titulů rozšíří mezi profesionálními prognostiky, bývá to špatné znamení - jak pro firmy samotné, tak pro investory.

Média samozřejmě prezentují mix odhadů jednotlivých analytiků. Někdy se odhady pevně shlukují kolem odhadu samotné společnosti, někdy jsou rozptýlené daleko v obou směrech.

Ve studii zveřejněné v roce 2002 v Journal of Finance výzkumníci ukázali, že akcie se široce rozptýlenými odhady mají tendenci přinášet špatné výnosy. Tento jev se nazývá disperzní efekt.

Akcie s minimálním rozptylem jsou schopny vynést kolem 18 procent, akcie s širokým rozptylem 2krát méně. Období krize z tohoto pravidla samozřejmě lehce vybočuje.

Předpověď je však pouze jedním z mnoha znamení pro investory při hodnocení budoucího vývoje akcií. Vysoký rozptyl u tří společností - AOL, Goldman Sachs a SanDisk - nemusí nutně indikovat špatný vývoj. Investoři by se měli především sami rozhodnou, zda se vysoká míra nejistoty příjmů těchto společností odrazí i na ceně akcií.

AOL

AOL

Po ne příliš úspěšném desetiletém "manželství" s Time Warner se AOL stala opět nezávislou společností. Před fúzí byla AOL rychle rostoucím poskytovatelem internetového připojení, jehož drahé akcie často získaly (nebo ztratily) až 10 dolarů za den.

Dnes se akcie AOL obchodují za zhruba 26 dolarů, když ještě v prosinci měly hodnotu zhruba 23 dolarů.

Společnost však čelí úbytku zákazníků. V minulosti měla AOL až 35 milionů předplatitelů, nyní se jejich počet scvrkl na pouhých 5 milionů. Projevuje se to samozřejmě na tržbách. Ty klesly z nejvyšších hodnot o více než třetinu a v současnosti dosahují zhruba 3 miliard dolarů.

Management má plán na přeměnu firmy. Chce umožnit předplatitelům čerpat pouze z prémiového obsahu. Navíc je AOL přes všechny problémy stále v zisku. Letos by ovšem zisk i tržby měly dál klesat.

  • 1
  • 2
reklama
reklama