Wall Street zneužívá drobné investory

| Andrej Rády

Je to klasické zneužívání. Ten, kdo má větší moc a peníze, vytírá s tím slabším podlahu, aby pak domů přinesl kytku a omluvil se, respektive nabídl smír. A pak je klid, dokud si ten silnější znovu neusmyslí, že by mohl slabšího srazit na kolena. To se opakuje do chvíle, než se slabší navždy podvolí, nebo naopak odejde, protože ty kytky už zkrátka za to ponížení a bolest nestojí.

Není tentokrát řeč o pokřivených vztazích v rodině nebo partnerském vztahu. Jde o to, jak se Wall Street chová k drobným investorům.

"I ten zneužívaný má často ze vztahu prospěch – jsou totiž často klidná, pohodová období. A v jejich návrat ti zneužívaní pevně věří," vysvětluje Gerald Landsberg, profesor newyorské univerzity zabývající se sociální prací.

Zní to povědomě

Technologické akcie v USA

Akcie se na přelomu tisíciletí zhroutily po nafouknutí technologické bubliny. Někteří na ní stihli velmi zbohatnout, jiní naopak hodně ztratili. Drobní investoři se pak drželi zpátky, dokud neuvěřili, že se Wall Street změnila.

Ale stalo se to znovu, a to před třemi lety. Znovu skončilo v propasti obrovské bohatství. Investoři se drželi na uzdě až do března 2009, kdy Wall Street založila na největší rally za dlouhá desetiletí.

Americké akcie

V pondělí 10. května Wall Street na drobné investory vysypala celý koš květů v podobě nákupní horečky, když jim týden předtím vzala celých 5,7 procenta. A mohlo to být více, kdyby se korekce jako mávnutím kouzelného proutku nezasekla.

Akcie nemají zásadní důvod strmě klesat. Snad jen kromě strmému růstu v uplynulém roce. Velké štiky trhu totiž cítily, že se světová ekonomika dává postupně dohromady, a nehledě na horšící se fiskální situaci v mnoha zemích zkrátka už musely nakupovat.

Nízké sazby drží investory na trhu

Je tady však ještě jedna, mnohem nebezpečnější souvislost. Dokud Fed bude držet sazby na rekordně nízké úrovni, chytráci z Wall Street vědí, že naopak hlupáci, rozumějme drobní investoři, nemají moc na výběr a zkrátka zůstanou na trhu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama