Akcie: Využijte výprodeje k nákupům

| Jan Traxler

Po nedávných událostech, kdy ve čtvrtek 6. května index Dow bleskově propadl o tisíc bodů, aby se zase odrazil nahoru, jsem upozorňoval, že se někdo snaží vyvolat paniku. Dnes už je jasné, že se to podařilo.

Za viníka výprodejů jsme si zvykli označovat Řecko, možná také BP, nejnověji Maďarsko.

Jak může řecký precedens ovlivnit akcie?

Právě Řecko strhlo lavinu spekulací o budoucnosti eura a evropské měnové unie. Je pochopitelné, že obavy o budoucnost eura mají negativní vliv na jeho kurz a podporují růst hodnoty dolaru a zlata.

Mohou však případný státní bankrot Řecka a dalších jihoevropských zemí nebo návrat Německa k marce nějak zásadně ovlivnit světovou ekonomiku nebo tržby firem, jako jsou Coca-Cola či Microsoft? Mohou vůbec problémy jednoho státu ovlivnit světovou ekonomiku? Ano, ale rozhodně ne v případě Řecka. Jiné by to bylo v případě Číny a Spojených států.

S fundamenty akcií se nic nestalo, pouze jejich virtuální ocenění na burze se během posledních týdnů zhouplo na vlně emocí uměle vyvolané velkými hráči a médii. A tak, ačkoliv nikdo neví, kam až může panika ceny akcií stlačit, moudrý investor nyní nakupuje.

Vyžaduje to však notnou dávku emoční odolnosti nebo vysoký stupeň Alzheimerovy choroby. Jedině tak asi může v dnešním informačním světě člověk na akcie zcela zapomenout a nevěnovat pozornost zprávám v médiích.

Tipy na dividendové akcie

Telefónica SA

Opatrnější investor by se měl držet velkých dividendových akcií. Mnoho jich má dnes P/E nižší než 10 a dividendový výnos přes 5 %. Z telekomunikací se nabízejí například Vodafone, španělská Telefónica nebo její česká dcera. Mezi těžaři ropy mají velmi atraktivní ocenění zejména britské společnosti BP a Royal Dutch Shell, pozadu nezůstává ani francouzská firma Total nebo americká společnost Chevron.

V odvětví pojišťovnictví lákají německé akcie Allianz a Münchener Rückversicherung. Banky jsou jedna velká neznámá, na první pohled se blýskají akcie Banco Santander nebo ING Groep, ale zde nikdo neví, co nás ještě čeká za překvapení.

  • 1
  • 2
reklama
reklama