Facebook: IPO se blíží, vyhoupne se hodnota firmy nad 100 miliard USD?

| Matt Bolduc

IPO v roce 2011 byly buď výhra, nebo prohra, přičemž většina upsaných akcií rostla první den, aby se následně vydala "na jih". IPO Facebooku by mohlo na investory působit jako červený hadr na býka, 10% podíl je k mání za 10 miliard USD. Je ovšem otázkou, zda má Facebook opravdu hodnotu 100 miliard USD. Odpoví jedině analýza, jejíž rychlou verzi jsem zpracoval.

Facebook - hospodaření

Podle eMarketeru vzrostly reklamní příjmy Facebooku ze 2 miliard USD v roce 2010 na 4 miliardy v roce 2011, přičemž 89 % těchto příjmů pochází čistě z reklamy a zbytek z kreditů na Facebooku. Jak je vidět v první tabulce, kredity na Facebooku rostou velice rychle. Konkurenční Google a Yahoo! si mohou o podobných příjmech z tradiční reklamy nechat zdát.

Jak můžete ušetřit díky sociálním sítím?

Pokud vezmeme hodnotu firmy z případného IPO ke konci roku 2011, tedy přibližně 100 miliard USD, bylo by P/E Facebooku 100, tedy vysoké. Ale pokud Facebook dokáže v příštích třech letech zvyšovat zisky stejným tempem jako v minulosti, kdy dosahoval růstu o 100 %, pak by v roce 2014 bylo ohodnocení P/E na hodnotě zhruba 12, což už extrémně vůbec nevypadá. Samozřejmě, otázka růstu je diskutabilní, ale nutí nás alespoň přemýšlet o případných IPO a jejich ocenění.

Amazon - hospodaření

Porovnejme Facebook s jinou technologickou společností, i když s jiným obchodním modelem. Amazon má očekávané P/E na horizontu jednoho roku přibližně 100, takže vedle sebe můžeme postavit ocenění obou společností.

Proč se Facebook (zatím) nebojí Google+

Ve druhé tabulce je uveden zisk a obrat Amazonu. Zatímco společnost výrazně roste, vykazuje nízkou ziskovou marži a ukazatel PEG (P/E k růstu) je 3,4 (Facebook má ukazatel PEG na hodnotě 1,5).

  • 1
  • 2
reklama
reklama