Akcie: Pravou nohou do třetího roku býčího trhu

| Jan Stuchlík

Rychlý růst ekonomik v Asii a opětovný rozjezd v Americe a částečně i v Evropě jsou dobrý mix pro to, aby světové akcie rostly i třetí rok za sebou. Letos už ovšem bude třeba pečlivě vybírat, do čeho investovat, aby z vidiny zisku nezůstala jen prázdná peněženka.

Dva roky se dalo vydělat skoro bez míření. Stačilo na jaře roku 2009 zapíchnout tužku na burzovních stránkách novin do seznamu akcií a za pár měsíců shrábnout zisk. Rostlo téměř všechno. Investoři potřebovali jen dvě věci. Musely jim zůstat nějaké peníze po burzovním krachu v předchozím roce a potřebovali dost odvahy, aby na akcie vsadili.

I letos vypadají vyhlídky na zisky na první pohled růžově. Všech 10 růstových, takzvaných býčích akciových trhů od roku 1949 se dožilo třetích narozenin. Ve Spojených státech, pořád ještě nejsilnější ekonomice světa, která se sice pomalu ale jistě drápe z nejhorší poválečné recese, se růst akcií potkává se třetím rokem prezidentského funkčního období. Historicky to byla vždy ta nejlepší doba pro investice, tvrdí studie agentury Standard&Poor’s. Ve třetím prezidentském roce posiloval akciový index S&P 500 od roku 1945 v průměru o 17 procent.

K tomu stačí připočíst rychlý růst rozvíjejících se ekonomik v Asii či v Latinské Americe. Díky němu se ani v recesi ekonomická mašina světa nezadrhla. Řada z vyspělých států navíc spoléhá na to, že se k růstu vyškrábe právě po zádech rychle rostoucích asijských obrů, jako je Čína či Indie. Stačí se podívat na Německo a zprostředkovaně i na Česko, které loni těžily z rostoucí poptávky v asijských zemích. Velké nadnárodní firmy si zase slibují, že si na tamních trzích vylepší zisky, což pomůže i cenám jejich akcií.

Nicméně tady investorská idylka končí. Letos bude dost příležitostí, jak se spálit. Už nepůjde jen tak vsadit na konkrétní zemi či region jen podle toho, jak rychle jeho ekonomika poroste. Bude třeba obezřetně vybírat odvětví, nebo ještě lépe konkrétní firmy, do jejichž akcií lze nalít peníze.

*Býčí trh slaví 2. narozeniny. Co bude dál? *

reklama
reklama