Manažeři fondů: Červnový útěk od akcií potvrzen

| Miroslav Frajt

Pravidelný celosvětový průzkum mezi 199 manažery fondů potvrdil jejich aktuální odklon od akcií a komodit, naopak zaznamenal příklon k hotovosti a dluhopisům. Poukázal na jejich pesimismus vůči evropským a čínským akciím, z průzkumu naopak vyšly velice dobře akcie japonské.

Evropské akcie

Podle průzkumu BofA/Merrill Lynch prováděném na začátku června výrazně klesl hlavně apetit manažerů kupovat do portfolií fondů akcie. Jestliže ještě v květnu převažovalo oproti neutrální alokaci akcií celých 41 procent z nich, v červnu tak činila již jen o něco více než čtvrtina (27 %).

Nejvíce to od účastníků průzkumu schytaly evropské akcie. Oproti květnu, kdy je podvažovalo pouhé procento manažerů, narostl v červnu jejich počet až na 15 %. Komodity převažuje nad neutrální alokací nyní pouhých 6 % manažerů oproti předcházejícím 12 %.

Pesimistů je nejvíc za uplynulý rok

Naproti tomu 18 % manažerů fondů převažuje nyní v portfoliích hotovost. A to je nejvyšší podíl pesimistů od června 2010 a obrovská změna oproti květnovým 6 %. Portfoliomanažeři tak mají nyní v průměru hotovost ve výši 4,2 % svého portfolia, což je nárůst z 3,9 % v květnu.

Dluhopisy, nemilované a proklínané aktivum po většinu posledních dvou let, se nyní těší nebývalému zájmu. Už jen 35 % fondů dluhopisy oproti své neutrální alokaci podvažuje, což je daleko méně než dubnových 58 nebo květnových 44 %. A trend je jasný.

Za změnami v rozdělení aktiv stojí především obavy z financování státních dluhů v Evropě, které respondenti jmenovali jako největší riziko tohoto měsíce. I když se optimismus manažerů ohledně dalšího vývoje ekonomiky opět snížil, obavy volající po třetím kole kvantitativního uvolňování zatím nepanují, dvě třetiny oslovených manažerů QE3 nečekají.

"Správci majetku snižují rizikovost svých portfolií, ale spíše než nějakou kapitulací bych to nazval návratem alokace do neutrální polohy mezi akciemi, dluhopisy a hotovostí," tvrdí Gary Baker z BofA/Merrill Lynch Global Research.

  • 1
  • 2
reklama
reklama