AVG jde příští týden na americkou burzu. Má investice do akcií antiviru smysl?

| Patria.cz

Před více než 10 lety hledala brněnská společnost AVG (tehdy ještě pod názvem Grisoft) usilovně investory pro další rozvoj. Nebylo to snadné, protože verdikt většiny "expertů" v té době byl veskrze jednoznačný – byznys model Grisoftu má omezenou životnost a je jen otázka času, než Microsoft přijde s vlastním produktem. V té době měli totiž všichni v živé paměti, jak Microsoft zválcoval konkurenční prohlížeč Netscape tím, že převzal koncept nezávislého browseru a udělal z něj zdarma dostupnou součást široce rozšířeného informačního systému.

AVG logo

Tedy všech expertů kromě společnosti Benson Oak, která do Grisoftu postupně zainvestovala a od zakladatele pana Gritzbacha koupila podíl ve společnosti. Smlouva dostupná v obchodním rejstříku mluví o převodu za 650 tisíc dolarů, která může i nemusí odpovídat kupní ceně.

Každopádně Grisoft pod dohledem investora přešel postupně na "freemium" model – z prodeje software v zemi, kde platit za software bylo známkou neschopnosti, ke globální distribuci velmi dobře fungujícího produktu zdarma, který si uživatelé mohou v mírně vylepšené verzi koupit.

Z brněnské "garážovky" společnost vyrostla během 20 let existence do firmy, která má tržby za 9 měsíců loňského roku ve výši skoro 4 miliardy Kč a provozní zisk přes miliardu, svým akcionářům dokázala vyplatit v posledních 4 letech přes 10 miliard Kč (citace z prospektu k IPO: "aggregate of 557.5 million USD in dividends and distributions in excess of capital paid since January 1, 2008") a zaměstnává přes 800 lidí, většinu z nich v České republice a ve vysoce kvalifikovaných pozicích. Produkty AVG užívá přes 100 milionů lidí po celém světě.

AVG se tak nepochybně zařadila mezi nejvýznamnější firmy které v Čechách kdy vyrostly, pány Škodu a Baťu nevyjímaje.

Nyní je proces IPO v rukou investičních fondů a bankéřů, kteří se reáliemi české kotliny až tak nezabývají. Je tedy možná fér uvést i některá negativa, která při přečtení prospektu člověka napadají.

  • Byznys model každé technologické firmy se musí nutně vyvíjet, AVG není výjimkou. Evidentní je postupný odklon od od "freemium" modelu k "platform deals". Podíl tržeb z předplatného na celkových tržbách postupně klesá – za posledních 12 měsíců ze 77 na 66 %, a celkově příjmy ze subscription rostou jen mírně, růst se generuje právě ze smluv s velkými zákazníky.
  • 1
  • 2
reklama
reklama