Apple: Za dobré jméno dáme balík, na charitě ušetříme

| redakce

Když letos v září společnost Apple představovala šestou generaci operačního systému pro mobilní zařízení, kromě technologických a funkčních novinek se odehrála událost, kterou by od Applu při jeho současném postavení málokdo čekal - okopírovaný design hodin v aplikaci pro iPady. Firma teď "chybu" uznala a zaplatí 21 milionů dolarů jako kompenzaci. Správná věc, reklamní trik, nebo znamení soumraku nad největší veřejně obchodovanou firmou na světě?

Hodiny, které Apple okopíroval od SBB

Nedlouho po představení systému vyšlo najevo, že Apple v aktuální verzi iOS6 použil vzhled hodin nápadně připomínající drážní hodiny používané a patentované Švýcarskými železnicemi (SBB). Hodiny byly použity konkrétně ve verzi pro iPad, jejich rozšíření je tedy možné očekávat na téměř 100 milionů zařízení po celém světě.

Chyba právníků? Sotva!

Samozřejmě není možné vyloučit, že Apple navzdory všem schvalovacím procesům přehlédl existenci zanedlouho 60 let starého patentu. Také není možné vyloučit, že se tým jeho zkušených právníků usnesl, že patent již neplatí. O něco pravděpodobněji se však jeví varianta, že o této skutečnosti firma nejen věděla, ale rozhodla se ji použít jako podpůrný argument ve všech svých probíhajících patentových sporech.

Švýcarské železnice daly krátce po vypuknutí aféry jasně najevo, že si jsou vědomy svého práva na užívání hodin navržených Hansem Hilfikerem v roce 1944. Daly také najevo, že jsou ochotny vyjednávat, dokonce naznačily, že jsou na to, že jejich design použil právě Apple, hrdé. Objevily se informace, že by společnost byla za jistých okolností ochotna užívání hodin Applu povolit, přece jen "reklama" na 100 milionech zařízení není k zahození. Nic nenapovídalo tomu, že by SBB ucítila "zlatou žílu" a chystala se situaci za každou cenu zpeněžit.

Přes tyto příznivé podmínky Apple problém žádným způsobem nekomunikuje ani se nesnaží využít vstřícnosti SBB. Místo vyjednávání se rozhodl železnicím vyplatit 21 milionů dolarů jako kompenzaci za zneužití ochranné známky. Může jít o jasné gesto s jasným vzkazem, který rozhodně nemíří pouze do Švýcarska: O patentech se nesmlouvá, o patentech se nevyjednává. Patenty mají svoji cenu a je potřeba je ctít. První v této linii stojí společnost Apple. Ve stejné době přitom firma uzavřela "dohodu o neútočení" s tchaj-wanským výrobcem mobilů HTC.

Reklama na patentové spory

Vyslat podobný vzkaz za 21 milionů dolarů je pravděpodobně pro firmu s takovým obratem a hotovostí na účtu dobrý tah. V přímém kontrastu s touto skutečností však Apple minulý týden zveřejnil, že dal 2,5 milionu dolarů na pomoc obětem bouře Sandy. Za dob Steva Jobse firma nikdy nezveřejňovala své charitativní ani humanitární aktivity. Asi věděla proč – aktuální vzkaz totiž zní až příliš srozumitelně: Obětem hurikánu dáme zlomek toho, co jsme ochotni zaplatit za image.

Může se jednat o hloupou chybu, ale nejde o první náznak toho, že marketing Applu, možná i celá firma, ztrácí dech. Ostatně zmíněné napjaté čekání na i0S6 se ukázalo jako zbytečné, všechny novinky byly tentokrát známé dopředu. Na zklamání z novinek v posledních měsících reagují ostatně i akcie Applu, které se propadly od poloviny září o 20 %.

Apple: Miláček spotřebitelů na burze trpí a poohlíží se přes druhé rameno (technická analýza) Apple: Miláček spotřebitelů na burze trpí a poohlíží se přes druhé rameno (technická analýza) Zdá se, že pokles ceny akcií Applu stále není u konce a že by mohl ...

Apple výsledky zaostal za očekáváním, předvánoční období by ale mělo být skvělé Apple výsledky zaostal za očekáváním, předvánoční období by ale mělo být skvělé Tržby Applu dosáhly ve třetím čtvrtletí 2012 36 miliard USD (naplnil odhady), zisk na akcii ...

reklama
reklama