Facebook vs. LinkedIn: Bitva sociálních médií teprve začíná

| redakce

Není to ani tak dlouho, co obě internetové firmy reportovaly své výsledky. Nastal proto pravý čas podívat se na to, jak si na trhu sociálních médií oba velcí konkurenti stojí.

Facebook vs. LinkedIn

Dvě výrazné značky podnikající v byznysu sociálních sítí jsou právě v raném stádiu konkurenční války, která rozhodne, kam budou firmy z celého světa směřovat své výdaje na marketing. Facebook zatím sází spíše na spotřebitelsky zaměřenou reklamu, kdežto uživatelé LinkedInu využívají síť hlavně pracovně. Obě firmy podnikají ale i v oblastech, v nichž si nekonkurují (platební systém u Facebooku a služby usnadňující propojení kandidátů na pracovní pozice a jejich potenciálních zaměstnavatelů u LinkedInu).

V dlouhodobém horizontu by mohl mít navrch spíše LinkedIn, protože za více než polovinou jeho tržeb stál prodej profesionálních služeb firmám. Koncepce B2B (business-to-business) může dlouhodobě nabídnout vyšší marže než inzerce pro koncové spotřebitele.

Na základě tradičních valuačních technik zahrnujících P/S (price-to-sales, poměr ceny akcie a tržeb na akcii) a P/E (price-to-earnings, poměr ceny akcie a zisku na akcii) se nicméně obě akcie aktuálně jeví jako nadhodnocené.

Facebook je lídrem, ale LinkedIn rychleji roste

Tržby LinkedInu vzrostly o 81 % (na 252 milionů USD) ve srovnání s minulým rokem. Silný růst zaznamenaly všechny tři oblasti podnikání - inzerce, prémiové předplatné pro uživatele a online náborové služby nabízené firmám hledajícím kandidáty na pracovní pozice. Facebook zvýšil tržby "jen" o 32 % (na 1,26 miliardy USD), drtivou většinu zajistily příjmy z reklamy a za zbytkem stál platební systém. Facebook je na základě tržeb stále pětkrát větší než LinkedIn, avšak LinkedIn roste 2,5násobně rychlejším tempem než jeho konkurent.

V segmentu online reklamy a marketingových služeb, v němž si rivalové přímo konkurují, rostly tržby LinkedInu o 60 % (na 64 milionů USD). Oblast označovaná LinkedInem jako marketingová řešení tvoří menší část jeho celkových tržeb, protože ostatní segmenty zaznamenávají rychlejší rozvoj. Marketingová řešení ve třetím čtvrtletí přispěla jen čtvrtinou k celkovým tržbám LinkedInu. Pro srovnání, v druhém čtvrtletí to bylo 29 %.

Facebook je podle všeho daleko méně diverzifikovaný. Valná většina tržeb (86 %) plynula z příjmů z inzerce, které rostly o 36 %. I tak je ale reklamní byznys konkurenčního LinkedInu stále jen šestnáctinou toho, co na inzerci vydělá Facebook, přestože roste 1,5krát rychleji. To dělá z Facebooku lídra trhu a z LinkedInu konkurenta, který se soustředí na specifické klienty (niche marketing) a dokáže díky svému diverzifikovanému obchodnímu modelu nastartovat růst.

Finanční ukazatele Facebooku a LinkedInu

Jak napsat status na Facebooku, aby z něj byl hit? Jak napsat status na Facebooku, aby z něj byl hit? Vytvořit příspěvek na Facebooku, který se lavinově šíří mezi uživateli, si přeje snad každý obchodník, ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama