Milujete zlato? Tak teď zapomeňte na kov a zkuste akcie!

| redakce

Chcete levně získat pozici ve zlatě? Zvažte nákup akcií producentů zlata. Akcie předních těžařských firem zaostávají v poslední době za cenou fyzického zlata takovou měrou, že se v současnosti obchodují za výrazně méně, než jakou hodnotu mají (po započtení všech nákladů) jejich zlaté rezervy.

Přestože jsou akcie těžařů krátkodobě volatilnější než cena fyzického zlata, ve střednědobém nebo dlouhodobém horizontu mohou zažít boom, pokud bude zlato, které je aktuálně zhruba 10 % pod svým cenovým vrcholem z roku 2011, pokračovat v nastoupeném býčím trendu.

Akcie zlatých těžařů nebyly nikdy levnější

Zatímco zlato minulý rok přidalo 10 %, Philadelphia Gold & Silver Index, který sleduje vývoj akcií předních těžařů vzácných kovů, poklesl o 8 % kvůli obavám z růstu nákladů na těžbu a politickým rizikům.

Vývoj ceny fyzického zlata a akcií těžařů zlata a stříbra

Index je ve vztahu k ceně zlata poblíž své nejnižší úrovně od doby, kdy společnost FactSet začala v roce 1984 data publikovat. Za unci zlata nyní nakoupíte nejvíce těžařských akcií za uplynulé čtvrtstoletí.

George Topping, analytik, který se specializuje na akcie těžařů zlata ve společnsoti Stifel Nicolaus, tvrdí, že jsme se s podobně atraktivními valuacemi mohli setkat naposledy v roce 1999, když se zlatý průmysl nacházel poblíž dna dlouhodobého medvědího trhu. Současné ceny akcií by podle Toppinga dávaly smysl, kdyby unce zlata stála 1 300, ne 1 700 USD.

Topping zdůrazňuje, že ceny akcií Barrick Gold a Newmont Mining (největších světových producentů zlata) odpovídají pouhým 60 % odhadovaných zlatých rezerv na akcii po započtení nákladů a času potřebných k těžbě. S podobným diskontem se obchodují i akcie ostatních těžařů.

Newmont Mining

Analytici a portfoliomanažeři poukazují na řadu faktorů vysvětlujících slabou výkonnost "zlatých" akcií. Růst provozních nákladů připravil těžařské firmy o část zisků. Experti považují za hlavní důvod nízkých valuací těžařských akcií rostoucí náklady související s investičním boomem (po zlatě je velká poptávka). Producenti zlata své rostoucí příjmy utápěly v dlouhodobých projektech a drahých akvizicích, z nichž mnohé mohly nabídnout jen nízké výnosy v poměru k vynaloženým prostředkům.

  • 1
  • 2
reklama
reklama