Firmy jako Apple mají vést investory k zamyšlení. Skvělé jméno může být na škodu

| redakce

Apple je jedna z nejobdivovanějších amerických firem. Investoři by proto měli být velice opatrní, než se rozhodnou do něj investovat. Ano, čtete správně. Není to proto, že se minulý týden prohrál spor v Číně o název iPad. Akcie nejvíce oblíbených firem totiž vyvolávají obrovská očekávání a naděje, která ovšem nemusejí naplnit.

Applestore

Apple je jedničkou mezi americkými firmami co do reputace. Vyplývá to z průzkumu Harris Interactive. Ale pozor - loňský vítěz Google od svého prvenství odepsal zhruba 5 %, když celý index S&P 500 zůstal zhruba na nule.

Obliba může být na škodu

Dobré jméno může vyvolat přehnaná očekávání. Jsou i výjimky, na což investoři v případě Applu spoléhají, ale spíše je to pravidlem.

Potvrzuje to například studie ekonomů Denize Anginera ze Světové banky a Meira Statmana ze Santa Clara University. Ti sledovali akcie nejobdivovanějších amerických firem podle žebříčku magazínu Fortune. Vytvořili z nich dvě portfolia: první obsahovalo akcie obdivovaných firem, druhé ty méně oblíbené.

Méně oblíbené akcie překonaly v letech 1983 až 2007 svým výkonem ty oblíbené v průměru o dva procentní body. Ekonomové navíc zjistili, že rostoucí obliba pravidelně předznamenávala pokles výkonnosti akcie.

  • 1
  • 2
reklama
reklama