Americká výsledková sezóna bude koncem týdne patřit financím a energiím

| redakce

Ve středu budou investory zajímat hlavně čísla dvou největších poskytovatelů platebních karet Visa a MasterCard. Nebudou však chybět ani energetické společnosti (Devon Energy, Marathon Oil) a média (Time Warner). Ve čtvrtek reportují mimo jiné pojišťovna AIG a Kraft Foods a v pátek Duke Energy, Estée Lauder a Washington Post.

Visa - čtvrtletní zisk a tržby

Visa (2. 5.)

Visa se musela přizpůsobit novým americkým regulačním pravidlům, která omezují výši poplatků vybíraných provozovateli karet od obchodníků za platby zákazníků. Druhá část regulačních změn, která začala platit 1. dubna, by měla mít na hospodářské výsledky Visy ještě větší dopad, protože po bankách vyžaduje, aby neuzavíraly výhradní kontrakty jen s některými provozovateli karet, ale měly diverzifikovanější sítě. V návaznosti na to hrozí omezení objemu transakcí, na kterých jsou tržby Visy závislé.

Investory tak bude zejména zajímat to, jak se firma přizpůsobí ztíženým podmínkám. Brzy by měla představit detaily změn v poplatcích, které mají pomoci nalákat obchodníky a udržet potřebné množství transakcí.

Dalšími sledovanými událostmi budou soudní spory s obchodníky kvůli výši poplatků, kterou musejí prodejci za přijímání karet platit. V prosinci management oznámil, že muselo být do úřední úschovy uloženo 1,6 miliardy USD pro případné vypořádání sporů.

MasterCard - čtvrtletní zisk a tržby

MasterCard (2. 5.)

Stejně jako Visa bude i MasterCard nepříznivě ovlivněna soudními spory s obchodníky. Analytici odhadují, že celkové vyrovnání, v němž by figurovaly i velké banky jako Bank of America a JPMorgan, by podle zveřejněných informací společnosti Visa a Mastercard mohlo stát až 6,5 miliardy USD.

MasterCard generuje 60 % svých tržeb na zahraničních trzích, otázkou proto bude, jak se do jejího byznysu promítne ekonomické ochlazení v Evropě. MasterCard (ale i Visa) značně investuje do segmentu mobilních technologií, především v rozvíjejících se zemích. Spotřebitelé zde většinou disponují mobilními telefony, ale k nákupům využívají na místo plastikových karet spíše papírové peníze. Visa počítá s tím, že proniknutím na tyto trhy (které pro provozovatele karet skýtají velký potenciál) získá větší objem transakcí.

reklama
reklama