Facebook: (Ne)koupit?

| Martin Pavlík

Největší světová sociální síť Facebook čeká v pátek premiéra na burze. S ohromujícím množstvím aktivních uživatelů (před 900 milionů), kteří navštíví jeho stránky alespoň jednou měsíčně, má téměř třikrát více uživatelů než druhá nejpoužívanější platforma Twitter.

IPO Facebooku - ilustrační foto

Převážná část uživatelů se připojuje z USA nebo Evropy, přičemž z těchto dvou regionů pochází i největší část tržeb. Příjmy se skládají ze dvou hlavních segmentů, a to z reklamy (zhruba 80 % tržeb) a podílů z placených služeb třetím subjektům (prodej virtuálního zboží, například online hry). Druhý segment roste daleko dynamičtěji a oproti příjmům z reklamy nabízí větší potenciál.

Ocenění? Příšerné!

O první veřejně obchodovatelné akcie je enormní zájem, což Facebook přimělo posunout upisovací rozmezí z původních 28 až 35 USD na 34 až 38 USD (během čtvrtka se objevily dokonce informace o 40 USD – pozn. red.). Počítejme však s cenou 34 USD za akcii. Je při ní vhodné tyto akcie koupit?

Ukazatel P/E (ceny k zisku na akcii) pro příští rok se pohybuje okolo 47, což je téměř trojnásobná hodnota oproti hlavním konkurentům zabývajícím se online reklamou (Google nebo Microsoft). Podobně nelichotivě vyznívá také ukazatel EV/EBITDA (hodnota společnosti/zisk před odpisy, úroky a daněmi) pro letošní rok, jenž dosahuje také téměř trojnásobku.

Ocenění akcií Facebooku na základě tržeb:

Marka Zuckerberga IPO Facebooku zajímá. Ale jenom trochu... Marka Zuckerberga IPO Facebooku zajímá. Ale jenom trochu... Přijel na setkání s investory - bezva. V mikině s kapucí - důvod pro pár ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama