Pětina firem svými hospodářskými čísly balamutí investory, nejčastěji kvůli ceně akcií

| redakce

Čerstvý průzkum mezi 169 finančními řediteli veřejně obchodovaných společností vyvolal mírně řečeno rozpaky. 20 % firem, které jsou na burze a musejí každý kvartál zveřejnit svá hospodářská čísla, pravděpodobně s výsledky manipuluje. Souhlasí s tím drtivá většina dotázaných finančních ředitelů.

Proč firmy zkreslují svá hospodářská čísla?

Z průzkumu vyšlo mimo jiné následující:

  • Finanční ředitelé zkreslují výsledky zhruba ve 20 % případů.

  • Zisk na akcii se typicky manipulací posune o zhruba 10 %.

  • Hlavním důvodem je podle finančních ředitelů snaha o pozitivní dopad na akcie. Na firmy je velký tlak, aby obstály ve srovnání s odhady, což akcentují zejména manažeři, kterým jde o kariérní postup a bonusy.

Kromě dotazování vedli autoři studie dvanáct delších rozhovorů s jednotlivými finančními řediteli. Jeden z nich popsal poradu před zveřejněním výsledků ve své firmě velice prozaicky. "Měli jsme zisk na akcii 1,50 USD. Seděli jsme kolem stolu a radili se, kde v rozmezí 1,45 až 1,55 USD je zisk, který se nám nejvíce hodí ke zveřejnění. Máme některé opravné položky a jednorázové vlivy započítat nyní, nebo až v dalším kvartálu? A podobně."

Podle jiného ředitele "mají analytici velice malou šanci v jednotlivém kvartálu něco podobného odhalit, šanci mají až při dlouhodobějším sledování cash flow v kombinaci se zveřejňovanými výsledky".

Jak poznat podvod?

Snadná odpověď - těžko. Finanční ředitelé ovšem vyjmenovali "varovné signály", podle nichž lze vytušit, že se zveřejněnými hospodářskými čísly není něco v pořádku:

Cash flow není konzistentní se zisky (60 % ředitelů), výsledky výrazně v nesouladu s průměrem celého sektoru (52 %), tržby započítané dříve, než peníze fyzicky dorazí na účet firmy (42 %), stabilní zisky na volatilním trhu (36 %), příliš mnoho odpisů a mimořádných položek (34 %).

Kompletní studie chování firem ve výsledkové sezóně ke stažení ZDE

Pesimismus, pesimismus, ať můžeme být mile překvapeni! Pesimismus, pesimismus, ať můžeme být mile překvapeni! Zhoršující se makrodata ve Spojených státech (i když třeba nemovitosti v posledním týdnů investory spíše ...

reklama
reklama