Skvělý klub, ale špatná investice: Rudí ďáblové si jdou pro peníze na burzu

| Sverrir Sverrisson

Manchester United se v pátek 10. srpna začne obchodovat na NYSE pod rockerem MANU. Podle všeho nepůjde o dobrou investici. Nic na tom nemění ani chystané změny v klubu, spíše naopak – jsem si nyní dokonce jistější, že investice do akcií legendárního fotbalového klubu není dobrý nápad.

Výnosy z IPO plánuje Manchester United využít na snížení svého dluhu, který se do rozvahy společnosti dostal poté, co v roce 2005 Glazerovi přistoupili na účelový odkup akcií. Kdyby bylo prodáno 16,7 milionu akcí (10 % z jejich celkového počtu) po 16 až 20 USD, ocenění klubu by se mohlo dostat na 2,6 až 3,3 miliardy USD. A to je dvakrát více, než Glazerovi zaplatili před lety za celý klub.

Poznámka redakce: Den před vstupem na burzu Manchester oznámil cenu 14 USD za akcii, což ovlivňuje předpoklady uvedené v článku.

Jelikož bylo oznámeno, že IPO bude sloužit k umazání dluhu, řekli byste si, že výnosy z něj budou použity na splátky úvěrů. Ale to se šeredně mýlíte! Vše je nastaveno následovně: klub prodá 8 333 333 akcií po 16 až 20 USD, které budou nakonec použity k umoření dluhů. A zbytek, tedy výnos ze zbývajících 8 333 333 prodaných akcií, půjde do kapsy Glazerovým. Takže majitelé dluhu nehledají jen investory, kteří jim pomohou snížit dluh – IPO naplní i jejich kapsy.

Manchester United - detaily IPO

Poté, co Glazerovi dostanou za své akcie celkem 210 milionů GBP, bude zhruba 100 milionů použito na snížení dosavadního dluhu ve výši 440 milionů GBP. Snížení celkové výše úvěru bude pro klub znamenat nižší roční úroky, a mělo by tak zůstat více peněz (snad) na hráče nebo třeba na stadion.

Na základě detailů v tabulce vychází, že se akcie budou pravděpodobně obchodovat v rozmezí 75 až 93 poměru P/E (s ohledem na odhadované zisky firmy v letošním roce). To je příšerně drahé na společnost, která v posledních letech neměla příliš atraktivní zisky nebo tržby. A je to drahé i na akcie firmy, jejíž byznys model je postavený na fotbalovém klubu. Tak vysoké ocenění prostě nedává žádný smysl.

Varovné signály

S podrobnostmi, které firma poskytla minulý týden, máme jasnější představu o tom, jak se bude klubu v roce 2012 dařit. A příliš mě to neohromilo.

Souhlasím však s tím, že klub udělal jednu věc správně. Jde o oblast příjmů z reklamy, která zastřešuje sponzoring, maloobchod, reklamní předměty a licencované produkty (tvořící zhruba 35 % letošních tržeb). Tento segment nejspíše poroste i nadále, jelikož klub zrovna oznámil rekordní sponzorskou smlouvu s automobilkou GM, která byla ještě nedávno jedničkou na trhu.

Firmy se bojí ekonomického vývoje, na burzy se nehrnou. Manchester slevil a chce do New Yorku Firmy se bojí ekonomického vývoje, na burzy se nehrnou. Manchester slevil a chce do New Yorku Firmy ve druhém kvartálu odložily nebo zrušily plánované primární emise akcií (IPO) za více než ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama