Akcie: Cenový vrchol je ještě před námi

| Petr Fiala

Existuje nějaký typický vzorec chování akcií z různých sektorů během různých fází býčího trhu, zejména během cenových vrcholů? Otázka, která je velice aktuální. Současný růst akcií trvá s korekcemi již 4 roky, čili "přesluhuje" - průměrný býčí trh trvá 3,8 roku. Konec nemusí přijít hned, ale je dobré se na něj připravit.

Tržní cyklus má čtyři fáze: cenové dno, býčí trh, cenový vrchol a medvědí trh. Existují snahy spojit tyto jednotlivé fáze s fázemi vývoje ekonomiky. V literatuře se například uvádí, že brzká fáze oživení ekonomiky je spojena se silou raně cyklických technologických a finančních titulů, v ekonomické expanzi se přidávají materiálové a průmyslové akcie, v pozdních fázích expanze přejímají vedení energetické akcie a dopravní akcie, během recese pak jsou silné defenzivní tituly ze sektorů nezbytného spotřebního zboží, veřejných služeb a zdravotnictví.

Vytvořil jsem objemové market breadth indikátory (sledující hloubku trhu) pro 4 skupiny akcií – financials, ropa & energetika, průmysl a defenziva (spojení dopravy, spotřebního zboží, veřejných služeb a zdravotní péče). Sektory v poslední skupině by totiž měly být silné v dobách okolo důležitých cenových vrcholů.

Market breadth indikátory jsem silně vyhladil, jde téměř o kumulativní součet oscilátoru, který jinak osciluje okolo nuly (podobně jako se používají sumační indexy, které jsou dostupné například na serveru www.stockcharts.com, například Nasdaq Sumation index, NYSE Sumation index). A vysvětlení pro méně zběhlé čtenáře – market breadth indikátory jsou vytvořeny z celé skupiny akcií, ne z jednoho titulu nebo indexu, a lépe tak vyjadřují slabost nebo sílu celého trhu.

Potvrdilo se mi, že všechny významnější cenové vrcholy bývají spojené se slabostí finančních akcií a silou energetických akcií nebo defenzivních akcií spolu s těmi dopravními.

Cenový vrchol v roce 2000 Velmi silné byly ropné společnosti, naopak banky byly slabé. U druhého cenového vrcholu se do vedené dostaly defenzivní sektory spolu s dopravními akciemi.

Cenový vrchol v roce 2000

Hlavní cenový vrchol v roce 2007 Ještě na počátku roku 2007 byly finanční akcie silné. V průběhu roku to přestalo platit. U cenových vrcholů byly finance nejslabší. Řekl bych, že to je vůbec nejtypičtější příznak vrcholu. Ostatní sektory se mohou ve vedení střídat.

Hlavní cenový vrchol v roce 2007
  • 1
  • 2
reklama
reklama