Nick Beecroft (Saxo Bank): Merkelová použije Řecko jako obětního beránka, i kvůli Grexitu trhy obrátí k horšímu

| Roman Chlupatý

Měnové války, Grexit, protesty na jihu Evropy – to vše do tří měsíců vyzmizíkuje z trhů iluzorní pocit bezpečí, který s pomocí tiskáren peněz navodily centrální banky. Investoři by proto již nyní měli svá portfolia připravit na defenzivní pojetí hry – méně akcií, více hotovosti a nějaké to zlato, doporučuje v londýnském rozhovoru pro Investiční web Nick Beecroft ze Saxo Bank.

Nick Beecroft

Čitelnost trhu a předvídatelnost vývoje na trzích se opět zhoršuje. Neznámých přibývá. Proto na začátek stručně, jak současnou situaci vidíte vy?

Nick Beecroft (NB): Popsal bych to jako souboj mezi vlivem ekonomických fundamentů a v podstatě neomezenou likviditou, kterou do systému pumpují centrální banky mnoha rozvinutých zemí – USA, Británie, Japonska i Švýcarska, v neposlední řadě pak samozřejmě ECB. Ty politikům kupují čas na to, aby provedli potřebné reformy a změny. Ostatně v případě eurozóny centrální banka explicitně vyzývá politiky, ať využijí získaný čas k rekonstrukci problematických ekonomik, seškrtání deficitů a k sevření nůžek mezi severem a jihem Evropy. Já přitom to, co zažíváme, považuji za umělý, realitě neodpovídající stav, díky kterému na trhu bude panovat ještě zhruba tři měsíce pohoda.

Co přijde pak?

NB: Pak převládne realita, respektive realistické vidění situace. V této souvislosti připomenu například nedávná slova zástupců Mezinárodního měnového fondu, kteří řekli, že byl takzvaný fiskální multiplikátor donedávna výrazně podhodnocen. Samotný MMF předpokládal, že každé procento seškrtané z vládních dluhů znamená o zhruba půl procenta pomalejší hospodářský růst, tedy fiskální multiplikátor na úrovni 0,5. Najednou přišli s tím, že může jít až o 1,7.

Pokud se přitom zaměříme na drastické škrty na jihu Evropy, je jasné, že je tento region na cestě k totálnímu hospodářskému kolapsu, který tištění peněz neodvrátí. Proto si myslím, že jsme nyní v jakémsi oku hurikánu, které investorům umožní užít si na trhu další dva, tři měsíce dobré nálady. V prvním čtvrtletí příštího roku ale bude vše jinak.

Zaměřme se tedy na konec letošního roku. Jak říkáte, trhy by si měly stále užívat dopingu ze zásob centrálních bank. Co to z pohledu investora znamená, po čem by měl jít?

NB: Je tu stále prostor pro posilování takzvaných rizikových aktiv. Akcie by mohly jít nahoru, naopak dolar by mohl být pod tlakem. Je totiž jasné, že Fed tiskne peníze rychleji než kterákoli jiná centrální banka. Navíc to přiznává, respektive se tím chlubí. Přesto je podle mě potřeba, aby byl investor svým způsobem konzervativní. Současný trh totiž, abych tak řekl, hraje kostky se smrtí. A jednou prohraje. Kvůli protestům lidí na jihu Evropy, kvůli fiskálnímu útesu, respektive masivním škrtům s tím spojeným a tak dále.

Znamená to, že by teď lidé měli nakupovat investiční ekvivalenty bunkrů a zásob trvanlivého jídla a pitné vody? Zkrátka aktiva, která jim umožní překonat období chaosu?

NB: Nepředvídám armagedon. Nemyslím si, že nás čeká kolaps podobný tomu, co jsme zažili v roce 2008. Podle mě půjde v příštím roce spíše o velmi pomalé bahnění se, trhy půjdou dolů pozvolna. To v praxi znamená, že je potřeba nastavit si portfolio na defenzivu.

Co by v něm mělo být, a čemu se naopak raději vyhnout? Co například teď nakupujete vy?

NB: Určitě je rozumné mít méně akcií než obvykle. Zatímco běžně portfolio tvoří z nějakých 60 až 70 % akcie, 20 % státní dluhopisy a 10 % hotovost, nyní má asi smysl mít řekněme 25 % v akciích, nějaké ty státní dluhopisy, no a hotovosti mít asi o něco více než obvykle. Možná je rozumné držet i nějaké zlato pro případ, že by to centrální banky přehnaly a inflační spirála se roztočila rychleji, než čekají. Což se podle mě během dvou, tří let skutečně stane. Proto zlato do portfolia určitě patří.

3 místa, kam aktuálně schovat hotovost 3 místa, kam aktuálně schovat hotovost Akcie mají za sebou několik dobrých dnů, předtím několik špatných. Jedni vzývají historická maxima amerických ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama