Luis Costa (Citibank): Pravděpodobnost Grexitu je 30 %, z voleb ale řešení řecké krize nevzejde

| Roman Chlupatý

Pokud Řecko skutečně chaoticky opustí eurozónu, střední a východní Evropa na to může tvrdě doplatit. Právě proto se jí teď investoři vyhýbají, ačkoli nabízí zajímavé příležitosti. Ty je teď potřeba hledat tam, kde trh něco nedocenil, nebo naopak přecenil, říká Luis Costa, stratég Citibank pro region CEEMEA.

Luis Costa

Jaká je v současnosti atmosféta na trhu a přímo u vás v Citi?

Luis Costa (LC): Obecně platí, že je na trhu velká nervozita. Z pochopitelných důvodů – hlavně kvůli řeckým volbám, díky kterým se můžeme – co se rizika týče – dočkat jisté změny. Nešlo by o finální odraz ode dna, ale o změnu, která by ovlivnila vývoj na trzích přinejmenším ve střednědobém horizontu. Každému analytikovi, který region pokrývá, však musí být jasné, že ani vítězství Nové demokracie neznamená, že riziko spojené s Řeckem zmizí.

Vítězství politického středu, který hodlá dodržet záchranný plán držící Řecko nad vodou, by tedy vlastně nebylo skutečným vítěztsvím? I Nová demokracie by chtěla znovu jednat o úlevách pro Řeky.

LC: Pokud Nová demokracie vyhraje, bude se asi muset opřít o poměrně slabou koalici. To znamená, že by byl pád vlády v nějakém střednědobém horizontu celkem možný a pravděpodobný. Zhruba 20 % voličů odmítá podmínky, za nichž Řecko dostává mezinárodní pomoc, a to je hodně. Riziko tak ani po volbách nezmizí. Řeckou krizí je potřeba se "probahnit", jak říkají někteří komentátoři. V praxi to znamená, že budou Evropané mít problémy zřejmě ještě dlouho. Změnit to může odchod Řecka z eurozóny.

Jak pravděpodobné tedy je, že k takzvanému Grexitu skutečně dojde?

LC: Ta pravděpodobnost je rozhodně vyšší než před rokem. Ale stále to není ten nejpravděpodobnější scénář. Faktem je, že se teď trh dostává do bipolární situace. No a odchod Řecka z eurozóny je jedním ze scénářů, se kterými pracuje.

6 scénářů vývoje eura po řeckých volbách 6 scénářů vývoje eura po řeckých volbách Opakované volby v Řecku nemají podle průzkumů jasného favorita. Většina agentur mírně favorizuje levicovou stranu ...

reklama
reklama