Dana Bérová: Rady od babičky jsou lepší než vychytralé příručky

| Petr Novotný

Soukromých peněz (private equity), které by pomohly podnikatelům, je na trhu stále relativně hodně. Problém je však v tom, že jsou k mání za často absurdních podmínek a zajištění mají velmi podobné jako banky. Proto na rozjezd menšího nebo středního podnikání zatím nejlépe fungují peníze od známých a rodinných příslušníků, říká podnikatelka a investorka Dana Bérová, která svou nejkonzervativnější investici udělala do islandských státních dluhopisů a podle které není ani při recesi problém začít úspěšně podnikat.

Dana Bérová

Ani Česko se v posledních měsících nevyhnulo "zlaté horečce". Lidé kvůli zprávám o rekordech, strachu z nové recese a hrozbě rozpadu eurozóny nakupují zlato ve velkém. Co vy a zlato?

Dana Bérová (DB): Domnívám se, že je na nákup zlata již pozdě, protože je drahé. Zlato mě však nikdy investičně nepřitahovalo, protože se mi zdálo, že ho je potřeba velké množství, aby se dalo považovat za investici, a navíc se s ním špatně utíká nebo cestuje. Také se mi zdá, že jde o hodně průhlednou komoditu, na které se vlastně dlouhodobě moc vydělávat nedá. Současná zlatá horečka je důkazem toho, že do něj chtějí zainvestovat úplně všichni, což nedává moc prostoru pro další růst.

Hodně lidí vás zná z televizního pořadu "Den D", ve kterém se snažíte hodnotit a následně investovat do zajímavých podnikatelských projektů. Jaké jsou nejčastější chyby začínajících podnikatelů, kteří si "jdou pro kapitál"?

DB: Hlavní problém je v tom, že řada začínajících podnikatelů nemá představu o tom, jak umístit svůj produkt na trh, nezná cílovou skupinu a neumí přesně popsat svého zákazníka. Většinou mají dobrý nápad, ale nemají promyšleno, komu a jakým způsobem budou svůj výrobek či službu prodávat. Také často nejsou schopni přesně definovat svoji přednost - svoji konkurenční výhodu. V první chvíli může nápad podnikatele vypadat velice atraktivně, ale v osmdesáti procentech případů se později ukáže, že ho nemají komu prodat. U těch zbývajících dvaceti procent, když se toto vyřeší, je velká šance na úspěch.

Většině začínajících podnikatelů banky nepůjčí, navíc banky po roce 2008 ještě více utáhly kohoutky, na cestě je další kreditní krize a recese, takže zdroje debetního financování budou pro začínající podnikatele ještě hůře dostupné. Jaké má podnikatel další možnosti dostat se ke kapitálu, například v rámci soukromého kapitálu (private equity)?

řada začínajících podnikatelů nemá představu o tom, jak umístit svůj produkt na trh, nezná cílovou skupinu a neumí přesně popsat svého zákazníka

DB: Na trhu je nyní zajímavá situace, kdy hodně lidí peníze potřebuje, ale zároveň je zde relativně velká skupina investorů a volných peněz. Bohužel se tato poptávka s nabídkou moc nepotkávají. Je to proto, že investoři mají často absurdní požadavky ohledně návratnosti a zajištění investice, které je velmi podobné jako u bank.

Takže se dá říct, že financování pomocí private equity je pro začínající podnikatele nyní obtížné, na druhou stranu se však začíná rozjíždět financování, kterému se ve světě říká "friends & family". Právě peníze od známých a rodinných příslušníků jsou ideální na rozjezd menšího nebo středního podnikání. Když totiž nepřesvědčíte tyto lidi o reálnosti svých podnikatelských plánů, jen velmi těžko přesvědčíte soukromého investora nebo banku.

Mluvíte o "friends & family" financování, ale není to trošku dvojsečné? Je to, jako kdybyste měla s někým z rodiny stavět dům. Většinou to dopadne špatně. Jak vnímáte tato rizika?

DB: Máte pravdu, ale nakonec je financování od známých a rodiny jedinou šancí na rozjetí vlastního byznysu.

reklama
reklama