Zlatko Míčka: Po pádu akcií věnují investoři pozornost něčemu, co fyzicky existuje, například vínu

| Michael Šolín

Po propadech na akciových trzích řada investorů hledá něco, co fyzicky existuje, například víno. Nejen k pití, ale i k investici. Důkazem toho je fakt, že v krizových letech 2008 a 2009 hodnota vín neklesla, naopak po krátké stagnaci začala stoupat. Deset až dvacet procent portfolia je podle mě ideální pro snížení rizika investicí, říká Zlatko Míčka, jeden z předních znalců vín v ČR.

Zlatko Míčka s investičními víny

Nedávno jste se vrátil z Bordeaux. Máte první informace o ročníku 2011.

Zlatko Míčka (ZM): Ročník 2011 je v Bordeaux návratem ke standardní úrovni kvality. Rozhodně se nebude jednat o ročník podobný skvělým letům 2009, 2010 nebo 2005. Kvantita bude o 10-15% vyšší, a tak by i ceny, které jsou vždy s napětím očekávány, měly výrazně klesnout pod úroveň posledního En Primeur 2010. Rozhodně nelze říci, že by průměrná kvalita úrody měla být špatnou zprávou. Naopak, historie dokazuje, že právě průměrně kvalitní ročníky s dobrou cenou v 1. kole En Primeur přinášejí investorům pravidelně největší zisky. V podstatě se dá říci, že je cena po pár letech až na výjimky prakticky stejná, a tak právě tyto ročníky nabízejí větší prostor pro růst ceny.

Jaký byl "vinařský rok 2010"? Co se nejvíce prodávalo? Jaké byly objemy prodejů v porovnání s předchozím rokem?

ZM: Ročník 2010 byl velmi specifický. Už fakt, že přijdou na trh dva výjimečné ročníky za sebou, je pro investory složitý. Možná i z toho důvodu byla kampaň En Primeur nezvykle dlouhá a rozvleklá. Byl potvrzen vliv aukce v Hospice de Beaune na další vývoj prodejů a cen ostatních vín. Již loni po aukci jsme psali, že samotný průběh i rekordně vysoké ceny nahrávají podobnému průběhu. To, co se dělo během léta v Bordeaux, jen potvrdilo, jak významný signál může listopadová aukce znamenat, jak razantně může naznačit vývoj trhu s investičním vínem pro jarní pokračování v Bordeaux.

Alternativní investice: Jak se bude dařit zlatu, umění a investičnímu vínu?

Když se podíváme na aktualizované ceny ročníků 2000 až 2008, děje se u nich něco zajímavého?

ZM: Dle vývoje cen vín z Bordeaux je patrné, že další významná Chateau pronikají na trh v Asii, hlavně v Číně, takže po loňském strmém nárůstu cen u Chateau Lafite Rothschild, Chateau Duhart Millon a Chateau Beychevelle výrazně "posilují" další producenti, například Chateau Angelus, Lynch Bages, Pontet Canet a další.

Investice do těchto vín je sice jistota, ale zisk nebude vyšší než 10 % p.a. Naopak vína, která se na těchto trzích ještě nestihla etablovat, mohou během velmi krátké doby získat na ceně 20–30 %, což jejich investiční profil samozřejmě velmi zatraktivňuje!

  • 1
  • 2
reklama
reklama