Claus Vastrup: Draghi by asi nechal Řecko padnout

| Roman Chlupatý

Nový prezident Evropské centrální banky překvapil. Rada se pod jeho vedením hned na prvním měnovém zasedání rozhodla snížit sazby. I proto se opět začalo spekulovat o tom, zda s Draghim přichází změna, a o tom, zda je nějaká změna potřeba. Dvakrát ano, odpovídá někdejší ekonom dánské národní banky a univerzitní profesor Claus Vastrup.

Claus Vastrup

Stále bouřlivěji se diskutuje o tom, jak Evropská centrální banka zvládá krizi v eurozóně, respektive o tom, zda se ke krizi staví správně. Co si myslíte vy?

Claus Vastrup (CV): Myslím si, že to, jak se ECB chovala, bylo nebezpečné. Je ovšem nutné si uvědomit, že nakupovala dluhopisy problémových zemí eurozóny proto, že politici reagovali pomalu. Svým způsobem tak bankéři vzali zodpovědnost politiků na sebe. Teď však musejí politici ECB tohoto břemene zbavit. A musí také zřejmě ECB částečně rekapitalizovat.

Přitom ovšem nesmějí banku kritizovat za to, co dělala. Je potřeba bankéřům říci: to, co jste dělali, bylo nutné; pomohlo to Evropě překonat určitou část krize. My teď banku budeme rekapitalizovat, čímž vám pomůžeme pokrýt ztráty, které vám nákupy problémových dluhopisů způsobily.

Znamená to, že jsou teď na tahu politici? Nebo může ECB jednat samostatně?

CV: Nevím, o kolik ECB kvůli státním dluhopisům přišla. Bez toho je těžké říci, zda banka potřebuje pomoc politiků a rekapitalizaci, nebo zda se o sebe postará sama, tedy dokáže vše sama zaplatit. Já o té druhé možnosti silně pochybuji. Pravděpodobně ji to něco stálo, a je proto nezbytné, aby politici vstoupili do hry a napumpovali nějaké peníze do ECB.

Po Jeanu-Claudu Trichetovi převzal žezlo v ECB Mario Draghi. Hned prvním měnovým rozhodnutím svým způsobem překvapil. Čekáte, že se nějak výrazněji změní politika banky?

CV: Nijak výrazně. Prostě proto, že je prezident jen jeden ze skupiny sobě rovných. I když je potřeba připustit jeden rozdíl – Trichet je bývalý úředník, Draghi ekonom. Můžeme se tedy dočkat jisté změny stylu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama