Jakub Sýkora: Čína už není pro investory atraktivní, lepší je Indie

| Michael Šolín

Chcete investovat do "Číny"? Tak se nejdříve trochu zamyslete, tamní ekonomika totiž čelí řadě problémů. Čínská měna posiluje vůči dolaru, inflace roste, a navíc je jen otázkou času, kdy splaskne obrovská nemovitostní bublina. Možná byste našli jiné, atraktivnější mladé trhy pro své investice. Třeba taková Indie je investičně hodně sexy, říká výkonný ředitel investiční společnosti SFM Group Jakub Sýkora.

Jakub Sýkora

Nedávno jste se vrátil z Číny. Co říkáte na tamní ekonomický vývoj?

Jakub Sýkora (JS): Problémy, na které čínská ekonomika v současnosti naráží, lze rozdělit do dvou skupin. Strašně moc posiluje jüan, čehož důsledkem je změna pohledu investorů na Čínu. Je pro ně zkrátka dražší. Druhým hlavním faktorem je inflace, o níž vláda tvrdí, že je hnána domácí poptávkou, ale pravda je taková, že je v první řadě poháněna investicemi ze zahraničí.

Zmínil bych ještě jeden problém, o němž se sice nemluví, ale který je velice závažný. Čínu čeká v dohledné době demografický problém, a to kvůli tamní politice, která již dlouhá léta povoluje pouze jedno, v některých regionech dvě děti na rodinu.

Říkáte, že Čína začíná být hodně drahá. Které z rozvíjejících se zemí se vám tedy zdají v tuto chvíli pro investory atraktivní?

JS: Třeba Indie je investičně hodně sexy, přestože v minulém roce nevykazovaly indické akciové trhy tak dobré výsledky jako v Číně. Mimo jiné je výhoda, že byla Indie anglickou kolonií, takže se tam člověk domluví anglicky, zatímco v Číně je to problém. Když chcete nabízet nějaké investiční produkty, je dost těžké najít tam někoho, s kým se vůbec domluvíte.

Indie je investičně hodně sexy, kromě jiného se tam i lépe domluvíte anglicky

Hodně se mluví o monstrózním růstu cen nemovitostí v Číně. Jsou ty ceny opravdu tak "přemrštěné"?

JS: Pokud by byli upřímní, tak všichni přiznají, že jsou nemovitostní trhy v Šanghaji a v Pekingu jedna obrovská bublina. Na prvním místě jsou u Číňanů investice do nemovitostí, až na druhém investice do čínských akcií.

  • 1
  • 2
reklama
reklama