Zlatko Míčka: Založit firmu na dovoz a prodej vína je sebevražda

| Michael Šolín

Přemýšlíte o tom, že začnete podnikat s vínem? Raději na to rychle zapomeňte, jinak s velkou pravděpodobností spláčete nad výdělkem. Nově založená firma zaměřená na dovoz a prodej vína nemá šanci, protože kvalitní vína nejsou ve velkém množství dostupná. Konkurence vám zlomí vaz, říká Zlatko Míčka, jeden z předních znalců vín u nás.

Zlatko Míčka s investičními víny

Jak se obecně obchoduje s vínem?

Zlatko Míčka (ZM): Samozřejmě najdeme odlišnosti u různých vinařů a zemí. Pomineme-li výjimky, jako jsou například aukce Hospice de Beaune nebo nákupy En Primeur, tak se s vínem vyšší kvalitativní úrovně obchoduje následovně. U vín, která jsou zajímavá pro privátní klientelu a gastronomické provozy, a nejsou tedy určena pro maloobchodní řetězce, se začíná degustací přímo u výrobců. Zde klienti zjistí, jak víno chutná, jak se ročník povedl.

Mezi výrobcem a konečným spotřebitelem jsou většinou 1-2 mezičlánky. V některých případech putuje víno přímo od výrobce ke konečnému prodeji, ale i v tomto případě zůstává celková marže stejná. Dá se obecně říci, že cena za kterou víno vidíme na pultě vinotéky nebo v lístku restaurace, je minimálně o 100 % vyšší než cena u výrobce.

Pokud vlastník vinotéky nakupuje víno přímo od výrobce a prodává konečnému spotřebiteli, může si také přidat vysokou marži?

ZM: Ano, ke své marži si přičte marži distributora a velkoobchodu. Je důležité zmínit, že v tomto případě ani samotná vinotéka nemůže jít s cenou vína o mnoho procent dolů, protože by musela prodávat exkluzivně celou produkci, a to je velice výjimečné. Jelikož se tedy další část produkce prodává klasickou cestou přes velkoobchod, je potřeba držet konečnou cenu tak, aby systém mohl fungovat.

A jak funguje prodej vína přes maloobchodní řetězce?

ZM: Tam je to trochu jiné. Zase si ukažme systém, který je nejběžnější. Společnost, která dodává vína do maloobchodních řetězců, se orientuje na levná méně kvalitní vína, kde je konečná cena ještě akceptovatelná pro zákazníka. Z prodaných objemů však smluvně financuje akce pro podporu prodeje, takže výsledkem je jistota samotného řetězce – nemůže prodělat- a velmi diskutabilní zisk dodavatele.

Může maloobchod nakoupit vína sám?

ZM: Je to sice méně běžné, ale i maloobchod nakupuje vína v určitém množství sám a prodává je pod svoji značkou třeba "jen" s 20% marží. V první řadě je potřeba říci, že jsou to vína od producenta, které mají nízkou nebo střední kvalitu. Tento způsob se hodně vyskytuje ve Francii. Tyto řetězce si nechají dělat třeba svoji značku Champagne, protože pravé Champagne od dodavatele by pro ně bylo těžce prodejné, neboť už při vstupu poměrně dost drahé, natož s marží distributora. Takže nakoupí určitý počet láhví pod svou značkou a prodej podporují nejnižší cenou v daném sortimentním druhu.

reklama
reklama