David Bauckmann: Efektivní online marketing? Symbióza unikátnosti a automatizace

| Komerční sdělení

O zrodu jedné z největších českých firem zabývajících se výkonnostním online marketingem a o tom, co jí pomohlo získat převahu nad konkurencí, hovoří technický ředitel a spoluzakladatel firmy Effectix.com David Bauckmann.

David Bauckmann

S jakou ideou jste online podnikání začínali?

Chtěli jsme založit společnost v oblasti internetového marketingu, která bude klientům přinášet opravdový efekt. Při hledání vhodného zaměření jsme si uvědomili, že existuje SEO, kterému rozumíme a máme v něm praxi. Je to silný nástroj s výborným poměrem cena/výkon. Zároveň v této oblasti moc firem služby nenabízí. Po nějaké době se k nám přidal Ondřej Tomek (jeden ze zakladatelů portálu Centrum.cz), když se vrátil po své námořní dovolené po prodeji Centra. Nejdříve jsme spolu jen diskutovali o oboru, který děláme. Čím dál víc mu to dávalo smysl, až jsme se nakonec dohodli na prodeji podílu. Tehdy nám pomohly peníze, které nám poskytl na rozvoj. Když se na to však nyní podívám zpětně, z pohledu našeho současného obratu nebyly tolik podstatné jako jeho pomoc se strategií.

Jak se vám podařilo za bezmála tři roky prosadit na trhu?

Od začátku jsme firmu stavěli hodně obchodně. Bylo nám jasné, že pokud budeme dělat to, co umí každý druhý, nebo jen předprodávat cizí produkty, tak se moc dlouho neudržíme. Proto jsme od začátku šli do technologií, které nám dají konkurenční výhodu a klientům přinesou největší poměr cena/výkon. Vždy jsme stavěli na tom, že naše produkty nemohou být lehce "okopírovatelné" a nesmí být ruční prací. Podařilo se.

Co bylo podle vás největší překážkou?

Ač je to s podivem, největší problém je zároveň naše obrovská výhoda - Seznam. To, že existuje takový velký hráč na českém internetu, dělá náš trh dost specifickým. Existuje jen několik zemí na světě, kde nedominuje Google (Rusko, Jižní Korea, Čína, Japonsko). Zajímavé je, že vesměs to jsou jaderné velmoci.

Proč je to vlastně dobře? Jsem přesvědčený, že to vedlo k tomu, že v České republice žije více lidí, kteří rozumějí vyhledávání, než je tomu v okolních zemích. Na druhou stranu ovšem došlo k určitému zdeformování trhu. Odborná veřejnost je mírně řečeno tvrdohlavá. Převládají názory typu "tak a ne jinak je to správně". Kdyby lidé cestovali a zajímali se o problematiku i v okolních státech, zjistili by, že to v jiných zemích funguje jinak.

Osobně se snažím hodně cestovat a hledat takové rozdíly. Například v červnu jsme byli s Ondrou Tomkem v New Yorku. Některé věci na ČR vztahovat nemůžeme (je to velké město s obrovskou konkurencí v SEO), ale jiné věci jsou naprosto jasné a přirozené, jen mě samotného nenapadly, než jsem je viděl v praxi a bavil se o nich s místními firmami. Mimochodem, mám odtamtud jednu perličku. Byl jsem na schůzce v malé místní firmě na Manhattanu. Jednalo se o firmu jedné podnikavé ženy, paní ve věku okolo 35 let. Kromě SEO měla také firmu na prodej koberců a zámečnictví. Její kanceláře byly právě v prodejně koberců. Takový příklad "multi podnikání". Jednalo se o výjimku, jinak v Americe fungují firmy standardně, jen s jiným obchodním modelem, než jsme zvyklí.

Čím jste na trhu "jiní"?

Konkurenty rozdělujeme do více kategorií. V kostce by se dalo říci, že proti konzultantským firmám typu H1 vystupujeme srovnatelnou kvalitou, ale nižší cenou. Proti menším firmám jsme specifičtí naopak srovnatelnou cenou, ale přitom vysokou kvalitou. Naším hlavním specifikem je heslo: "Co nemusí dělat člověk, může dělat počítač.". Díky tomu máme definované procesy, pravidla a naprogramované automaty. Ono by to ani u více než 3 tisíc klientů nešlo. Vidíme několik konkurentů, kteří se zastavili někde pod námi a nejsou schopni dále růst, protože tyto věci nemají vyřešeny.

Online investice přicházejí, finanční poradci odcházejí Online investice přicházejí, finanční poradci odcházejí Ohledně investování panuje řada předsudků a polopravd. Jedním z mýtů, který je v Česku hodně ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama