Tibor Bokor: Defenziva má teď na trzích smysl, česká Telefónica ale sníží dividendu

| Roman Chlupatý

Investoři, kteří mají rádi adrenalin, by měli sázet na probuzení čínského spotřebitele. To potáhne i mnohé americké společnosti, od Applu po Heinz. Pro investory, kteří dávají naopak přednost defenzivě, jsou tady telekomunikační firmy, říká Tibor Bokor, který technologie sledoval pro banky v Praze, Moskvě i Londýně. Zájemci o dividendy by se podle něj měli soustředit na rozvinuté trhy, růst v telekomunikačním sektoru je potřeba hledat v Africe a Asii.

Tibor Bokor

Máme za sebou další turbulentní rok, nejistota trvá. Jak to na prahu roku 2013 vidíte vy?

Tibor Bokor (TB): Evropa aktuálně není zrovna populární místo. Hodně problémů se totiž odvíjí od toho, jak řeší své problémy. Je ale potřeba se soustředit na tři oblasti – Evropu, Spojené státy a Čínu. Všechny problémy, které se v poslední době řeší, přitom spočívají v tom, že se posledních pět, deset let Amerika i evropské státy zadlužovaly, ale peníze nebyly investovány efektivně. V Americe a Evropě šly hodně do nemovitostí, v Číně pak do kapacit, které nikdo nepotřebuje.

Svět stále hledá jiskru, která by nastartovala hospodářský růst. Odkud přijde?

TB: Země už nemohou ekonomiku povzbudit dalším dluhem, sazby centrálních bank jsou prakticky na nule, takže toho už také moc dělat nemohou, takže je to opravdu těžká otázka. Podle mě zbývá jedna věc, a sice cena ropy, obecněji ceny komodit. Pokud nedojde k prudkému poklesu ceny ropy a komodit, celosvětový růst se nenastartuje. Jistě, objevily se názory, že oživení mohou pomoci mladé trhy jako Asie a Afrika, ale podle mě je už jasné, že na to nestačí. Amerika musí růst a Evropa alespoň nesmí padat, abychom se dočkali celosvětového růstu.

Dočkáme se něčeho podobného, tedy pomyslného odrazu ode dna, už v příštím roce?

TB: Výhled na příští rok je stále negativní. Pokud je tedy investor "long", musí hrát hodně defenzivně. Proto čekám, že o mé oblíbené telekomy bude zájem, respektive měl by být. Co se týče investorů, kteří chtějí jít do rizika, kteří chtějí vydělat, těm bych radil soustředit se na několik témat. Čína musí svoji situaci vyřešit uvolněním spotřeby pro obyčejné lidi. Proto jsou zajímavé akcie firem, které profitují z růstu spotřeby Číňanů. Sázet na to jde i přes americké firmy, jako jsou McDonald’s, Apple nebo třeba výrobce kečupů Heinz. V Evropě a v Americe naopak spotřeba bude klesat, státy totiž musejí vyztužit své rozpočty, budou zdaňovat spotřebu, ale také budou zlepšovat prostředí pro firmy, aby investovaly a nabíraly lidi. A právě na to je možné sázet přes kvalitní evropské exportéry jako BMW nebo Volkswagen.

Vedou vás tedy evropské plány dalších úspor k tomu, že doporučujete defenzivu opřenou o telekomunikační firmy?

TB: Přesně tak, zmíněný výhled znamená, že jsou teď tou správnou volbou. I když je nepochybně potřeba mezi nimi vybírat. Některé firmy totiž snižují dividendy, mají své specifické problémy. Zároveň stále věřím internetu, bude například zajímavé, jak celý sektor vyřeší přechod internetu z počítačů do mobilů. Internet v mobilech se totiž hůře zpeněžuje. Na firmách, které to dokážou, se proto bude dát hodně vydělat. To je aktuální téma, navíc nepříliš propojené s hospodářskou situací, v tom je jeho krása.

Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti Gigantická naleziště ropy a plynu, která mění globální pravidla hry. Třída superbohatých, kterou si začíná ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama