Tibor Bokor: Facebooku věřím, ale do 550 USD za akcii má smysl nakoupit i Apple

| Roman Chlupatý

Google i Groupon, Amerika i Afrika. Technologie mají i přes loňské posílení stále co nabídnout, investor ale musí správně vybrat kartu, na kterou vsadí, říká Tibor Bokor, který telekomunikační firmy a vše, co s nimi souvisí, analyzoval pro přední banky v Praze, Moskvě i Londýně. Sám by volil výrobce softwaru a geografickou diverzifikaci.

Tibor Bokor

Říká se, že rozvíjející se země mohou určité etapy vývoje vynechat a skokem se dostat před rozvinuté trhy. Keňa by třeba mohla být první takzvanou post-PC zemí. Co vy na to?

Tibor Bokor (TB): Takzvaný leapfrogging, tedy přeskakování určitých generací, respektive kapitol technologického vývoje, je opravdu možný na rozvíjejících se trzích sledovat. Ve zmíněné Africe, kde není fixní infrastruktura, kde internet přes pevnou linku není běžnou věcí, se teď například přeskakuje osobní počítač, protože internet míří přímo do mobilu. Já jsem ale přesvědčen, že nakonec i v Africe bude nutné vybudovat fixní infrastrukturu. Momentálně to tedy sice vypadá jako leapfrogging, ale Afrika bude muset udělat pomyslný krok zpět. To znamená, že o osobní počítače a tablety bude nakonec i v Africe zájem.

Jak moc je tedy aktuálně zajímavé sázet na rychlý rozvoj nejnovějších technologií na mladých trzích?

TB: Lidé i v těch nejchudších zemích si teď pořizují mobily. Pokud se ale máme bavit o chytrých telefonech nebo o tabletech, je důležitá určitá výše HDP na hlavu. Tam, kde je HDP nízký, se tyto technologie rozvíjejí velice pomalu. Proto například v Rusku nebo v Turecku je jen 15% penetrace trhu, pokud jde o chytré telefony, u tabletů je to ještě méně. Tyto nejnovější technologie jsou vyhrazeny pro nejbohatší vrstvu obyvatel. Poptávka po produktu je všude obrovská, to jistě, ale cena je v těchto případech limitující.

Nakolik jsou tak pro investora zajímaví výrobci hardwaru, kteří se na rozvíjející se trhy soustředí ve stále větší míře? Třeba Research In Motion, výrobce BlackBerry, to například zkouší v Nigérii a dalších afrických zemích.

TB: Výrobci hardwaru momentálně zažívají hodně krušné časy. Na rozvíjejících se trzích sice rostou, mnohem důležitější jsou pro ně ale Amerika a Evropa, kde jsou jejich marže pod výrazným tlakem. Jen dva výrobci mobilních telefonů jsou v čistém zisku, Samsung a Apple, ostatní jsou v hlubokých ztrátách, třeba Nokia, Research In Motion a další. To podle mě nebudou schopni změnit, ani když porostou na rozvíjejících se trzích. Z pohledu investorů jsou tak hodně spekulativní sázkou, třeba akcie výrobce BlackBerry se loni dramaticky propadly. V případě Research In Motion to ale není o obchodním modelu, ale o patentech, které firma má. Na těch je možné vydělat, je to tedy spíše o fúzích a akvizicích.

A co výrobci hardwaru z Číny, Indie a dalších rozvíjejících se zemí, kteří vyrábějí i prodávají mnohem levněji? Jsou Huawei a další podle vás zajímavou investicí?

TB: Přidaná hodnota je v softwaru. Nelíbí se mi proto žádná čínská technologická firma. Když je recese, nebo je potřeba z jiného důvodu snižovat ceny, trpí nejvíce dodavatelé hardwaru. Operátorovi je totiž vcelku jedno, od kterého výrobce si objedná danou technologii, sáhne po tom, který nabídne nejzajímavější cenu. Konkurence je tedy skutečně ostrá. Dobrým příkladem je Intel, který ke konci roku propustil po třiceti letech ředitele. Proč? Vždyť Intel dodává čipy do počítačů na celém světě. Jenže navzdory tomu má problémy, navzdory tomu je pro firmu růst velkým problémem. Nedaří se mu totiž mimo jiné prosadit v mobilním segmentu.

Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti Gigantická naleziště ropy a plynu, která mění globální pravidla hry. Třída superbohatých, kterou si začíná ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama