Pět mýtů o Indii

| Vladimír Hobza

Informační technologie zatím ještě nemohou být hlavním motorem ekonomiky a vzdělání čelí mnoha problémům, přesto Indie v mnoha ohledech dohání Čínu. Dramatické změny v Indii byly ilustrovány 7,9% ekonomickým růstem. Ze země slonů se postupně stává národ s IT odborníky a nový ekonomický gigant. Když se mluví o Indii, mnoho lidí má představy zcela odlišné od reality.

indie call centrum

1. mýtus: Sektor IT je motorem indického růstu

Indie je skutečně globální hybnou silou v informačních technologiích a službách s nimi spojených. Přesto loni přispěl IT sektor k HDP pouze čtyřmi procenty. Příspěvek k zaměstnanosti je ještě nižší - sektor zaměstnává 2 miliony lidí a dalších 8 milionů pracovních míst je vytvořeno nepřímo. V porovnání s celkovým počtem práceschopných obyvatel (700 milionů) je toto číslo nepatrné.

Motorem ekonomiky je především strojírenství a další služby. Pouze strojírenství má potenciál zaměstnat stovky milionů lidí, kteří zatím nemají příliš vysoké vzdělání. Pokud se Indie chce stát velmocí, musí následovat cestu Číny a změnit se ve "světovou továrnu". Informační sektor přitom může Indii pomoci vytvořit dobré jméno.

2. mýtus: Indie zaostává za Čínou o desetiletí

Většina návštěvníků Indie a Číny potvrdí, že při porovnání velkých měst (např. Bombaje a Pekingu) vnímají výrazný rozdíl. Některá čínská velkoměsta vypadají lépe než New York nebo Londýn, zatímco města v Indii jsou ukázkou života ve třetím světě.

V roce 2008 bylo čínské HDP přibližně třikrát vyšší než indické. Renomovaní analytici z Goldman Sachs předpokládají, že HDP poroste průměrným tempem 8 až 9 % ročně. Indie by pak měla být v současné situaci Číny přibližně v roce 2020. Samozřejmě Čína bude zase dál, ale zůstává faktem, že indická ekonomika je "pouze" zhruba 12 až 14 let pozadu, nikoliv celá desetiletí.

3. mýtus: Demokratická vláda tolik nepodpoří infrastrukturu

Vezmeme-li v úvahu demokratický systém v Indii, nebude pro místní administrativu snadné vysídlit několik milionů lidí z center měst, aby bylo možné postavit oslňující mrakodrapy s kancelářemi či silnice vedené nad zemí. Stejně tak letiště, přístavy, elektrárny a železnice.

Ve skutečnosti demokratická politika brání pouze při zkrášlení měst. Počet lidí, kteří musejí být přestěhování kvůli stavbě dálnic, silnic a železnic, je minimální. Demokratická politika není výraznou bariérou.

Mezi lety 1995 a 2007 investovala Čína přibližně 8,5 % HDP do výstavby infrastruktury, Indie pouze 4,2 %. Nyní se situace radikálně mění - Indie utrácí 8 % HDP a plánuje výdaje do infrastruktury zvýšit na 9 %.

Indický akciový trh a jeho příležitosti

  • 1
  • 2
reklama
reklama