Zlato, nebo raději ČEZ? Dilema dlouhodobého investora

| Jan Traxler

Zlato bylo výhodnější v uplynulých pěti letech, z dlouhodobého pohledu je však bezpečnější ČEZ, respektive portfolio dividendových akcií. A jak šlo vydělat z jednoho milionu korun desetinásobek?

Jak vydělat jedenáct milionů z jednoho milionu

Akcie firmy ČEZ jsou takovým "českým zlatem". V minulém desetiletí přinesly investorům nevídaný výnos. Od roku 2002 do poloviny roku 2008 vzrostla jejich cena o neuvěřitelných 2 500 %. Pak ovšem cena prudce klesla během devíti měsíců o 60 %. Od té doby cena opět mírně stoupla a více méně se pohybuje v rozmezí 700-900 korun na akcii.

Pokud jste nakoupili akcie ČEZ před deseti lety za jeden milion korun, v roce 2008 na vrcholu měly hodnotu 24 milionů korun, v březnu 2009 měly hodnotu 10 milionů korun a dnes byste je prodali za 12 milionů korun. A to ve výpočtu nejsou zahrnuty dividendy, s nimi by byl výnos ještě vyšší.

Pro srovnání, u zlata byste za stejné období měli z jednoho milionu dolarů miliony čtyři. V korunách byste na zlatu vydělali za deset let zhruba dvojnásobek vložené částky. A k tomu žádné dividendy.

Srovnání vývoje ceny zlata a akcií ČEZ - 10 let

Z tygra je dnes slon

Není divu, že ČEZ má u nás mezi investory značnou oblibu, vždyť mnoho lidí díky firmě ČEZ zbohatlo, a to počestným způsobem díky vlastnictví akcií v té době růstové firmy.

Dnes už je situace trochu jiná. Z mrštného tygra se stal nemotorný slon. Už od něj nemůžeme čekat skokově rostoucí zisky. Ale můžeme se spolehnout na jeho hmotnost a sílu.

Firma ČEZ má pevné postavení na trhu, ve výrobě elektřiny takřka monopolní, v distribuci přinejmenším oligopolní. Z toho pramení stabilní tržby i zisky společnosti. Zhruba 60 % čistého zisku firma rozděluje svým akcionářům na dividendách, z toho 2/3 inkasuje Ministerstvo financí jakožto majoritní vlastník ČEZu. Vzhledem k tomu, jak vypadá rozpočet České republiky, se dá očekávat, že vláda bude nadále chtít rozdělovat velkou část čistého zisku firmy ČEZ na dividendách.

  • 1
  • 2
reklama
reklama