Ruce pryč od internetových společností! Nová technologická bublina bude trvat půlrok, tvrdí experti

| Petr Matějček

Nebezpečí současné zlaté horečky se ukáže, jakmile konfrontujeme odhadovanou hodnotu internetových společností s jejich reálným obratem.

Facebook - ilustrační foto

Nasdaq si koncem minulého měsíce vyzkoušel druhé IPO internetové společnosti. Po sociální síti LinkedIn vstoupil na newyorskou burzu i "ruský Google" Yandex - a euforie investorů opět neznala meze. Yandex prodal 52,7 milionu akcií. Cenné papíry nakonec v rámci primárního úpisu šly na dračku i za 25 dolarů, ač se původní cena měla pohybovat kolem 21 dolarů. Dosavadní majitelé tak vydělali 1,3 miliardy.

Jde o největší letošní primární úpis akcií technologické společnosti ve světě a největší IPO internetové firmy od roku 2004, kdy Google upsal akcie za 1,67 miliardy dolarů.

Opět propukla zlatá horečka, jakou pamatujeme z konce 90. let. Jména jsou sice jiná – před dvanácti lety se investoři vrhali na AOL, MySpace anebo Yahoo!, dnešní hvězdy na burzovním nebi se jmenují LinkedIn, Yandex či Renren –, podoba je však patrná.

Pravidla neplatí

Nebezpečí se ukáže, jakmile se konfrontují obraty společností s jejich odhadovanou hodnotou. Podle běžného pravidla by měla odpovídat zhruba troj- až šestinásobku ročního příjmu firmy.

Obrat Yandexu za rok 2010 činil 410 milionů dolarů, jeho cena 11,6 miliardy dolarů, což je přibližně 28násobek. A to přesto, že společnost téměř nepůsobí za hranicemi Ruska. V bývalém sovětském svazu je sice lídrem trhu a daleko před Googlem, v mezinárodním srovnání se však pohybuje až na "ubohém" osmém místě.

Navíc ruská Sberbank vlastní takzvanou zlatou akcii, a může si tak v podstatě sama rozhodovat, jak se společnost bude v příštích letech vyvíjet. To by ve světě bez bublin znamenalo při ohodnocení rovněž výrazný minus.

Nuda je někdy v investování to nejlepší, co vás může potkat

Jenže taková kritéria už dávno neplatí. To, že obraty a zisky byly už dávno odstaveny na druhou kolej, dokazuje i převzetí společnosti Skype gigantem Microsoft. Přestože je Skype stále ztrátový, Microsoft za něj zaplatil 8,5 miliardy dolarů. Transakce se stala nejdražším nákupem, do kterého Gatesův gigant kdy šel.

reklama
reklama