Peter Hagen (VIG): Zájem o pojištění kvůli krizi roste, radost z toho nemáme

| Roman Chlupatý

Český trh s pojištěním za tím rakouským zaostává o 25 let, ve střední a východní Evropě přesto patří ke špičce. I proto náš region skrývá zajímavý růstový potenciál. Ten nyní přiživila globální krize, kvůli které lidé začali mnohem více uvažovat o riziku, respektive o tom, jak se proti němu zajistit. Nejen proto je možné čekat, že se budou dít zajímavé věci, říká náměstek generálního ředitele Vienna Insurance Group Peter Hagen.

Peter Hagen

Zájem o pojištění kvůli krizi roste. S jistou nadsázkou je možné říci, že krize je nebo bude pro pojišťovny přínosná?

Já bych neřekl, že je krize dobrá. Snaha předejít riziku je dobrá. Dal bych přednost tomu, kdyby se lidé začali zajišťovat vůči riziku kvůli něčemu jinému, než je zkušenost s hospodářskou krizí. Proto bych netvrdil, že je krize dobrá. Není dobrá, kvůli ní se lidé bojí budoucnosti, bojí se investovat a podobně. A to není dobré. V dlouhodobém horizontu to není nic výhodného ani pro pojišťovny. Lidé by se neměli bát. Naším posláním je v podstatě zbavit lidi obav, ne na obavách vydělávat.

Jak říkáte, krize svým způsobem změnila myšlení lidí – jejich přístup k riziku. Změnila také myšlení pojišťoven? Objeví se třeba v důsledku krize nové produkty?

Nemyslím si, že by se něco podobného v důsledku krize objevilo. Jistě, pojišťovny si z krize vzaly jistá ponaučení. Zaprvé, soustřeďte se na to, co umíte; dělejte pojištění, nesnažte se být bankami. Zadruhé, investujte do nástrojů, kterým rozumíte. Toto staré moudro hlásá Warren Buffett: pokud tomu nerozumím, nekupuji to. Zatřetí, a to se trochu týká produktů: opatrně s tím, jaké garance klientům nabízíte a jak velké naděje v nich vzbuzujete.

Lidé snad díky krizi konečně začínají chápat, že žádný oběd není zadarmo – a naše produkty by to měly reflektovat. Pokud chcete vysoké výnosy, pak musíte podstoupit větší riziko. To je jednoduché. Pokud se chcete zajistit na stará kolena, je dobré riskovat o něco méně, i když to znamená o něco nižší výnos. A my bychom asi i tyto méně výnosné a méně rizikové produkty měly více propagovat, i když jsou někdy považovány za staromódní. Ale upřímně, staromódní je staré prostě proto, že to přežilo.

Tvrdíte, že by se pojišťovny neměly snažit napodobovat banky. Některé to dělaly – a mají problémy. Je tak stále možné v sektoru čekat nějaký pohyb?

Určitě budeme i nadále svědky toho, že velké konglomeráty budou oddělovat své bankovní a pojišťovací aktivity. Zejména proto, že banky z těchto skupin stále potřebují financování, nebo třeba proto, že musejí splatit vládní půjčky. To asi bude znamenat další koncentraci – čímž mám na mysli to, že se banky soustředí na bankovní služby a pojišťovny na pojištění. Některé banky se tedy zbaví svých aktivit v oblasti pojištění, a stejně tak lze očekávat, že se některé pojišťovny stáhnou z určitých oblastí – kvůli problémům na domácím trhu nebo proto, že investoři nebudou ochotni čekat na své peníze.

reklama
reklama